Začátek září tradičně přinesl podzimní edici Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW). Za tři rušné dny se v holešovickém klubu SaSaZu představila řada značek a tvůrců, mezi nimiž nechyběli nováčci, stálice ani ti, kteří se na scénu vrátili po několika sezónách. Z kolekcí sálala odvážná práce s vlastní i cizí identitou a ženskostí, přičemž mnoho návrhářů se rozhodlo překlopit historické odkazy do současných forem.
4.9. ⎪ Sure Curated, Alexandra Gnidiak, Tomáš Němec
Návrhář Alexander Bel oslovil mladší generaci prostřednictvím značky Sure Curated. Téma hledání vlastní identity a outsiderství ztělesnil ve více než 20 upcyklovaných modelech inspirovaných grunge a bohémským stylem, doplněných šperky FURIOSA. Ve stejném duchu interpretoval i nejvýraznější kousky z kolekce, včetně charakteristických blejzrů zdobených technikou Sashiko.



Zdroj: MBPFW
Alexandra Gnidiak vsadila na efekt opaku. Známé ženské osobnosti, jež jsou obvykle múzami v její tvorbě, například malířka Toyen, tentokrát vystřídala neznámá žena z fotografií z antikvariátu. Překvapení čekalo i na molu, když show zahájilo „finále“, tedy společná chůze modelek. Gnidiak kolekci vtiskla pověstný element bezprostřední ženskosti. Hlavní slovo dostaly úpletové šaty a svetry s odhalenými zády.



Zdroj: MBPFW
Večer vyvrcholil dramatem Tomáše Němce. Tentokrát zvolil jednoduchou černobílou paletu a soustředil se na dokonalé krejčovské zpracování a čisté linie. Nechyběly ani historické prvky v podobě korzetů a aristokratických pánských kalhot „pluderhosen“, které byly reinterpretovány soudobou optikou. Němcovy návrhy překračují hranice nositelnosti a sahají až k haute couture. Stále ale stojí nohama na zemi a díky estetické hodnotě potěší fanoušky na obou stranách spektra. Ty, kteří mají módu za formu eskapismu, ale i ty, zdůrazňující funkčnost.



Zdroj: MBPFW
5.9. ⎢ Tomáš Višňovský, UMPRUM Graduate Show, Hana Valtová, Valérie Jurčíková, Petra Ptáčková
Příběh silné ženské postavy oživil také vítěz letošní soutěže Van Graaf Junior Talent Tomáš Višňovský. Jeho návrhy s úctou ztělesňovaly ducha, život a odkaz Jiřiny Jiráskové. Česká herecká legenda pro něj představuje dámu s velkým D. To se jasně odrazilo i v elegantních návrzích.
Višňovský pro Vogue CS uvedl, že se tentokrát odhodlal k práci s hedvábnými materiály, kterým se dlouho vyhýbal. Odpolední blok pak uzavřela společná přehlídka absolventek UMPRUM, konkrétně tedy Adély Grety Holuškové, Magdalény Seppové, Barbory Tomalové a Barbory Horákové.
K návrhářům inspirovaných historickými múzami se přidala Hana Valtová, díky níž na molu ožila Anne Sykes. Manželka obchodníka z 19. století vedla působivou sbírku vzorků látek ve formě deníku, jenž mapoval život viktoriánské střední třídy a stal se základem knihy The Dress Diary. Valtové se skrze její typicky ženský rukopis podařilo přetvořit historické oděvy a životní příběhy do současné podoby.



Zdroj: MBPFW
Jak by vypadala Vražda v Orient Expressu, kdyby všechny postavy byly ženské? Odpověď se pokusila najít návrhářka Valérie Jurčíková, a to ve své čtvrté ready-to-wear řadě, volně inspirované legendární detektivkou. Všechny postavy, včetně detektiva Hercula Poirot, proto oblékla do kožešin, oblekových materiálů a tmavé barevné palety, jež ztělesňuje strach a temnotu klasické vražedné zápletky.



Zdroj: MBPFW
Jurčíková nenechala nic na náhodě a postarala se o surrealistické a mrazivé finále. Místnost zaplnil ohlušující a znepokojivý, ale přesto podmanivý zvuk šatů zdobených stovkami kulatých perleťových disků. Večer pak zakončila přehlídka návrhářky Petry Ptáčkové, známé svým „radikálním“ přístupem k módnímu designu a prezentaci, situovaná mezi hromadami různorodého oblečení.



Zdroj: MBPFW
6.9. ⎢ UMPRUM/TUL, Kalfar, On The Boat, Aleš Hnátek
Poslední den zahájili studenti Ateliéru módní tvorby UMPRUM a Technické univerzity v Liberci. Po dlouhé pauze se na přehlídkové molo vrátil návrhář Jiří Kalfař se svou značkou KALFAR. Designér představil minimalistickou, univerzální a nositelnou dámskou kolekci plnou elegantních siluet. Zvláště pak zaujaly kousky z udržitelné „kůže“ vyrobené z oliv.



Zdroj: MBPFW
Touha provokovat vedla designérku Janu Horejšovou při tvorbě řady značky On The Boat. Opět zůstala bezpodmínečně věrná udržitelnému étosu vytváření upcyklovaných oděvů z deadstock materiálů či již existujícího oblečení. Osobní a profesní posun návrhářky byl patrný na první pohled. Upcyklovaný look tentokrát ustoupil do ústraní, aby dal prostor rafinovanějšímu krejčovskému zpracování.



Zdroj: MBPFW
Třešničkou na dortu byla show designéra Aleše Hnátka. Kolekce Wardrobe 3, jež je přirozeným pokračováním jeho předchozích počinů, nabídla divákům propracované minimalistické modely. Hnátek tentokrát vedl rozmanitý dialog mezi elegancí a asymetrií, stírající hranice mezi ležérností a formálností. Důraz na detail se promítl například i do topů a kabelek doplněných koženými třásněmi.



Zdroj: MBPFW
Zdroje: MBPFW, Instagram