Více

    ― Reklama ―

    Když procházíte butiky Chanel nebo listujete kampaněmi Hugo Boss, málokdy si vzpomenete na chvíle, kdy se značky zapletly s jedním z nejtemnějších režimů 20. století. Zatímco Coco Chanel za války špehovala v pařížském hotelu Ritz pro nacistickou rozvědku, Hugo Boss oblékal příslušníky SS do pečlivě střižených uniforem. Luxus a moc se propojily s ideologií, která měla devastující následky pro celý svět.

    Móda si ráda hraje s pamětí, ale některé významné kapitoly nejdou jen tak přešít novou kolekcí. Značky Chanel a Hugo Boss v současnosti staví na obrazu perfekcionismu, precizního řemesla a kulturní relevance. Přitom jejich historie ukazuje, že móda není jen o látkách, ale také o loajalitách, které si známé společnosti během klíčových momentů dějin zvolily. Nejde o pomluvu, ale o připomínku, že i v haute couture existují morální švy a ty nejsou vždy rovné.

    Coco Chanel a gestapo. Průběh války sledovala z hotelu Ritz

    Gabrielle Coco Chanel, ikona ženské emancipace a elegance, prožila okupaci Paříže v komfortu hotelu Ritz, obklopená důstojníky Wehrmachtu. Nejednalo se však jen o přežití v těžké době, návrhářka šla nacistům aktivně naproti. Jejím milencem byl Hans Günther von Dincklage, německý důstojník a špión. Spolu měli plán. Chanel, krycí jméno Westminster, měla v tajné operaci Modellhut navázat kontakt s britskými aristokraty a sondovat možné mírové dohody.

    Zdroj: Chanel

    Novinář Hal Vaughan v roce 2011 vydal knihu Sleeping with the Enemy, kde na základě odtajněných francouzských archivů doložil, že Gabrielle Coco Chanel byla skutečně aktivní špiónkou. Po válce jí však hrozil minimální trest, zřejmě díky blízkému vztahu s britským státníkem Winstonem Churchill. Vyšetřována sice byla, ale nikdy obviněna. S temnou stránkou módy se ovšem setkáváme dodnes. Vzpomeňte si například na ne tak dávnou kauzu Johna Galliano.

    Zdroj: Chanel

    Dnes v obklopení celebrit, kdysi v obklopení zločinců. Hugo Boss, krejčí třetí říše

    Návrhář Hugo Boss však neměl tak romantický příběh. Narodil se v roce 1885 v Německu a podnikat začal se spodním prádlem. Během hospodářské krize se jeho firma ocitla na pokraji krachu. V roce 1931 vstoupil do nacistické strany, zřejmě z pragmatických důvodů, a o dva roky později už jeho dílny šily uniformy pro SS, SA a Hitlerjugend. Uniformy, které měly nejen reprezentovat sílu Říše, ale i esteticky zapůsobit. To se jim podařilo, dokonce natolik, že se staly inspirací pro kostýmy ve filmech natočených po válce.

    Méně známým, ale o to temnějším, faktem zůstává využívání nucené práce. V továrnách Hugo Boss totiž pracovali vězni a zajatci, a to často až v nehumánních podmínkách. Po válce byl Hugo Boss klasifikován jako „následovník“ nacistického režimu a zaplatil následně pokutu. Teprve v roce 2011 se ovšem jeho firma oficiálně omluvila za své válečné aktivity a zapojení do nacistické ideologie.

    Dnes patří Chanel i Hugo Boss mezi nejrespektovanější módní značky světa. Oděvy, které kdysi sloužily mocenským ambicím totalitního režimu, dnes symbolizují úspěch, styl a kultivovanost. Jejich minulost se logicky nikde neobjevuje. Doba byla jiná, svět byl jiný a motivace často existenční. Ale přesto tu zůstává otázka, jak se móda mohla stát nástrojem režimu, který systematicky ničil lidskou důstojnost? Nejde o to soudit. Jde o to nezapomínat.

    Zdroje: The New York Times, The Link, BBC, Wikipedia, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek je redaktorem a správcem sociálních sítí FashionUP. Ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější.

    ― Reklama ―

    Foto:Chanel

    Mezi elegancí a ideologií. Když Chanel špehovala pro Říši a Boss šil uniformy SS

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Když procházíte butiky Chanel nebo listujete kampaněmi Hugo Boss, málokdy si vzpomenete na chvíle, kdy se značky zapletly s jedním z nejtemnějších režimů 20. století. Zatímco Coco Chanel za války špehovala v pařížském hotelu Ritz pro nacistickou rozvědku, Hugo Boss oblékal příslušníky SS do pečlivě střižených uniforem. Luxus a moc se propojily s ideologií, která měla devastující následky pro celý svět.

    - Reklama -

    Móda si ráda hraje s pamětí, ale některé významné kapitoly nejdou jen tak přešít novou kolekcí. Značky Chanel a Hugo Boss v současnosti staví na obrazu perfekcionismu, precizního řemesla a kulturní relevance. Přitom jejich historie ukazuje, že móda není jen o látkách, ale také o loajalitách, které si známé společnosti během klíčových momentů dějin zvolily. Nejde o pomluvu, ale o připomínku, že i v haute couture existují morální švy a ty nejsou vždy rovné.

    Coco Chanel a gestapo. Průběh války sledovala z hotelu Ritz

    Gabrielle Coco Chanel, ikona ženské emancipace a elegance, prožila okupaci Paříže v komfortu hotelu Ritz, obklopená důstojníky Wehrmachtu. Nejednalo se však jen o přežití v těžké době, návrhářka šla nacistům aktivně naproti. Jejím milencem byl Hans Günther von Dincklage, německý důstojník a špión. Spolu měli plán. Chanel, krycí jméno Westminster, měla v tajné operaci Modellhut navázat kontakt s britskými aristokraty a sondovat možné mírové dohody.

    Zdroj: Chanel

    - Reklama -

    Novinář Hal Vaughan v roce 2011 vydal knihu Sleeping with the Enemy, kde na základě odtajněných francouzských archivů doložil, že Gabrielle Coco Chanel byla skutečně aktivní špiónkou. Po válce jí však hrozil minimální trest, zřejmě díky blízkému vztahu s britským státníkem Winstonem Churchill. Vyšetřována sice byla, ale nikdy obviněna. S temnou stránkou módy se ovšem setkáváme dodnes. Vzpomeňte si například na ne tak dávnou kauzu Johna Galliano.

    Zdroj: Chanel

    Dnes v obklopení celebrit, kdysi v obklopení zločinců. Hugo Boss, krejčí třetí říše

    Návrhář Hugo Boss však neměl tak romantický příběh. Narodil se v roce 1885 v Německu a podnikat začal se spodním prádlem. Během hospodářské krize se jeho firma ocitla na pokraji krachu. V roce 1931 vstoupil do nacistické strany, zřejmě z pragmatických důvodů, a o dva roky později už jeho dílny šily uniformy pro SS, SA a Hitlerjugend. Uniformy, které měly nejen reprezentovat sílu Říše, ale i esteticky zapůsobit. To se jim podařilo, dokonce natolik, že se staly inspirací pro kostýmy ve filmech natočených po válce.

    Méně známým, ale o to temnějším, faktem zůstává využívání nucené práce. V továrnách Hugo Boss totiž pracovali vězni a zajatci, a to často až v nehumánních podmínkách. Po válce byl Hugo Boss klasifikován jako „následovník“ nacistického režimu a zaplatil následně pokutu. Teprve v roce 2011 se ovšem jeho firma oficiálně omluvila za své válečné aktivity a zapojení do nacistické ideologie.

    Dnes patří Chanel i Hugo Boss mezi nejrespektovanější módní značky světa. Oděvy, které kdysi sloužily mocenským ambicím totalitního režimu, dnes symbolizují úspěch, styl a kultivovanost. Jejich minulost se logicky nikde neobjevuje. Doba byla jiná, svět byl jiný a motivace často existenční. Ale přesto tu zůstává otázka, jak se móda mohla stát nástrojem režimu, který systematicky ničil lidskou důstojnost? Nejde o to soudit. Jde o to nezapomínat.

    Zdroje: The New York Times, The Link, BBC, Wikipedia, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Back to basics. Protein vrací na scénu živočišnou stravu

    Wellness a beauty odvětví zaznamenalo významnou změnu. Zdá se, že živočišná strava se vrací z vyhnanství a po letech přebírá místo trendy rostlinných alternativ. Děkovat za to může nedávno vzniklé obsesi proteinem, kterého se najednou uživatelé sociálních sítí nemohou nabažit. Na scénu proto opět proniká kravské mléko i hovězí lůj.

    Móda v kostce: Schwarzkopf vládne Lindsay Lohan a z Pharrella Williams je rytíř

    Kreativní ředitel pánské sekce u Louis Vuitton Pharrell Williams obdržel nejvyšší civilní uznání Francie, titul rytíře Řádu čestné legie. Společnost Schwarzkopf pak jmenovala Lindsay Lohan novou ambasadorkou. Slavné značky Adidas a Louis Vuitton vydaly nové hvězdné kampaně a firma Kourtney Kardashian Lemme odhalila nové trendy vitamíny.

    Ovoce jako nová módní ingredience. Cestu si našlo i do nové kolekce Loewe

    Léto je v plném proudu a ovoce si v horkém počasí rád dopřeje snad každý z nás. Jen málokoho by ale napadlo, že ho lze proměnit v materiály, z nichž vzniká luxusní móda. Značky jako Loewe, E. Marinella či Chanel dokazují, že skutečný luxus v současnosti nevychází jen z vizuálního dojmu, ale také etických hodnot. Díky inovativním technologiím nachází odpad z ovoce využití a vnáší do módy svěžest.

    Haute couture po konci světa. Film 28 let poté ukazuje Y2K módu bez pozlátka

    Co se stane, když dva uhlazení londýnští designéři se zálibou ve futuristických modelech dostanou za úkol vytvořit kostýmy filmové zombie apokalypsy? Pokud jste již viděli novinku od Dannyho Boyle 28 let poté, znáte odpověď. Vizuálně mimořádně silný zážitek. A také návrat k Y2K estetice způsobem, který byste zrovna nečekali.

    Michael Rider vstoupil do záře reflektorů. Odhalil debut pro Celine

    Další ze slavných módních domů se dočkal nové kapitoly. Nový kreativní ředitel Celine, Michael Rider, odhalil v neděli odpoledne svou debutovou kolekci. Umně v ní spojil tradici značky, její předchozí éry i špetku vlastního stylu. Jedná se o vydařený začátek návrháře, který pro společnost pracoval již dříve, a to pod taktovkou ikonické Phoebe Philo.

    Provoní domov a vyčistí hlavu. Vůně přinášející spirituální zážitek

    Některé vůně dokážou víc než jen provonět domov. Vonné tyčinky, vykuřovadla nebo esenciální oleje zároveň slibují zklidnění mysli a očištění od negativní energie. Jejich používání má kořeny v duchovních tradicích celého světa. Navíc vám doma zastoupí designový doplněk v podobě aroma lampy nebo stylového stojánku.

    Tiché a trvalé zneklidnění. V Praze začala výstava Davida Lynche Up in Flames

    Od konce června můžete v pražském DOXu navštívit výstavu amerického umělce Davida Lynche s názvem Up in Flames. Jde o první souhrnné představení jeho děl v České republice. Těšit se můžete na Lynchovy kresby, fotografie, litografie, akvarely i krátké experimentální a animované filmy plné melancholie a tajemství, a to až do února.

    Beauty svět má novou hvězdu. Sperma z lososa slibuje trendy glass skin

    Sociální síť TikTok objevila další beauty trend. Tentokrát se ovšem nejedná o náhodný experiment, ale osvědčenou ingredienci korejské kosmetiky. Nově objevenou hvězdou beauty scény je sperma z lososa. Látka z něj extrahovaná, známá jako PDRN, napomáhá k pevnější a hydratované pleti. Přispívá tak k vysněnému looku "glass skin".

    Utečte před vedrem do kin. Léto nabízí potenciální filmové hity

    Horké letní dny bohužel nelze všechny strávit na pláži, jen kousek od chladivých vln průsvitného moře. Pokud toužíte po útěku od vlezlého vedra, schovejte se do kin, kde na vás čekají potenciální hity letošního léta. Nabídka chystaných filmů má vše, co si můžete přát, od napínavých hororů přes klasické thrillery až po hravé komedie.

    Jonathan Bailey pobláznil internet. Boduje na filmové i módní scéně

    Hvězda seriálu Bridgerton a muzikálu Wicked Jonathan Bailey je novou módní ikonou. Herec si získal přízeň internetu již díky svému charisma a úspěšným rolím. V poslední době na sebe ovšem strhává pozornost také kvůli překvapivým outfitům. Zabodoval díky žabkám a kšiltovce na červeném koberci, ale i brýlím z nového snímku Jurassic World Rebirth.

    Ohlédnutí za Prada menswear SS26. Nepovedená kolekce, nebo návrat k tradici?

    Módní dům Prada se na Milánském týdnu módy rozhodl šeptat, zatímco jiní křičí. Jeho pánská kolekce pro jaro a léto 2026 představila posun od okázalé síly k introspektivnímu klidu. Jenže někdy se i šepot může zdát hlučný. Hlavně, když od něj čekáte něco víc. Reakce na řadu jsou spíše rozporuplné a my popravdě nevíme, na jakou stranu se přiklonit. 

    Donatella opouští svůj trůn. S Versace se rozloučila poslední kampaní

    Italský módní dům Versace již na jaře oznámil to, co už bylo dlouho jasné. Dosavadní kreativní ředitelka značky Donatella Versace se rozhodla odejít ze své pozice. Místo toho zaujme roli globální ambasadorky a svůj trůn přenechá talentovanému návrháři Dariu Vitale. Designérka se nyní oficiálně loučí, a to pomocí poslední kampaně.

    Postavte letní šatník bez výčitek. Místo trendu oblečte udržitelnost

    Módní svět ovládají již několik let mikro trendy, posilované sociálními sítěmi, kterým lze jen těžko uniknout. Pokud ovšem netoužíte po dalším kousku, jenž brzy zapadne do hlubin skříně, nebo si nemůžete utrácení za pomíjivé virální modely dovolit, obraťte svou pozornost k sustainable značkám. Upřednostněte udržitelnost, jež vydrží déle než jednu sezónu.

    Módní svět jásá. Jonathan Anderson vrátil Dior původní logo

    V módě bývají změny často vnímány jako důkaz pokroku. Ale někdy se nejodvážnější krok vpřed skrývá v návratu zpět. Přesně to pochopil i návrhář Jonathan Anderson, nový kreativní ředitel značky Dior, když ve své debutové kolekci pro módní dům představil nenápadný, ale o to zásadnější detail. Návrat původního loga ikonické společnosti Dior.

    Móda v kostce: Prada čelí skandálu a Gucci opět verbuje Miley Cyrus

    Prada čelí kritice kvůli sandálům z pánské kolekce pro rok 2026. Vychází totiž z tradiční indické obuvi, což ovšem značka zpočátku nepřiznala. Gucci si pro propagaci nového parfému Gucci Flora opět přizval Miley Cyrus a Louis Vuitton v Šanghaji otevřel novou vlajkovou loď, a to doslova. Panenky Bratz odhalily spolupráci s Jean Paul Gaultier.

    Letošní pánské střihy ctí retro. Přesto hrají dle moderních pravidel

    Oblíbené pánské střihy roku 2025 hledají nostalgickou inspiraci u hudebních hvězd z ikonických devadesátek. Účesy, které generace našich rodičů považuje za přežitek, slaví návrat v moderním stylu. „Modcut“, pěšinka uprostřed i „baby mullet“ opět dokazují, že retro může vypadat stylově. V tomto případě stačí jen šikovný kadeřník.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―