Více

    ― Reklama ―

    Maria Grazia Chiuri sice oblékala ženy do tylu, saténu a ikonických prvků, její skutečný přínos značce Dior však leží jinde. Ve způsobu, jakým do přehlídek vetkala sociální uvědomění. Článek proto nevypráví o tom, jakou krajku použila ve své poslední show. Je o tom, jak módu jako jedna z mála proměnila ve feministický nástroj. A jak její návrhy opakovaně zdůrazňovaly, že silueta nestačí. Je třeba i silný postoj.

    Před pár dny oznámila Maria Grazia Chiuri svůj odchod z čela kreativního vedení dámské divize Dior. Po devíti letech se rozloučila s módním domem, který vizuálně proměnila, ale také ideově posunula do nového století. Její odchod přichází v době, kdy se módní průmysl redefinuje a hledá nové vzory (vzpomeňte si na aktuální kolotoč měnících se kreativních ředitelů). Maria Grazia Chiuri však nabízí silnější odkaz než jiní designéři, zanechává stopu v kulturním vědomí a nastavuje laťku tam, kde je móda prostředkem boje za rovnost.

    Ženskost na prvním místě. Maria Grazia Chiuri si libovala ve spolupráci s dalšími feministkami

    Když Maria Grazia Chiuri v roce 2016 nastoupila do čela Dior, její debutová kolekce byla prakticky nezapomenutelná. Na molo poslala modelky v bílých tričkách s nápisem „We Should All Be Feminists“. Šlo o citaci nigerijské spisovatelky Chimamanda Ngozi Adichie. Dior, dům s historií ženské krásy, najednou mluvil o ženské síle. Tričko za asi 700 dolarů se okamžitě stalo symbolem hvězdného aktivismu. Nosila ho Jennifer Lawrence, Rihanna či Natalie Portman. Inspirovalo navíc i další návrháře k tvorbě politicky laděných kolekcí.

    Maria Grazia Chiuri také systematicky spolupracovala s umělkyněmi a ženskými kolektivy, aby tak posílila hlas žen v módě. Pro haute couture show v roce 2020 vytvořila instalaci ve spolupráci s umělkyní Judy Chicago, která zdůrazňovala ženskou spiritualitu a sílu. Další kolekce obsahovaly odkazy na feministické ikony, jako je Carla Lonzi, jejíž citáty byly součástí výzdoby přehlídkových mol.

    Zdroj: Judy Chcicago

    Návrhářka však nepracovala s feminismem jako s trendem. Naopak, hloubku a kontinuitu feministických myšlenek vkládala přímo do DNA svých kolekcí. Například v roce 2018 navázala na virální tričko novým výrokem: „Why Have There Been No Great Women Artists?“. Tentokrát šlo o citaci historičky umění Lindy Nochlin. Její esej z roku 1971, kterou návštěvníci přehlídky dostali ve formě tištěné brožury, rozebírala strukturální překážky, které ženám bránily uspět v umění. Maria Grazia Chiuri tím znovu dokázala, že pro ni není feminismus jen populární ozdobou, ale neustále přítomnou výzvou k přemýšlení.

    Zdroje: The Guardian, Grazia, Vanity Fair, Instagram, Youtube

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek je redaktorem a správcem sociálních sítí FashionUP. Ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější.

    ― Reklama ―

    Maria Grazia Chiuri nenabídla jen eleganci. Dior přinesla aktivní feminismus

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Maria Grazia Chiuri sice oblékala ženy do tylu, saténu a ikonických prvků, její skutečný přínos značce Dior však leží jinde. Ve způsobu, jakým do přehlídek vetkala sociální uvědomění. Článek proto nevypráví o tom, jakou krajku použila ve své poslední show. Je o tom, jak módu jako jedna z mála proměnila ve feministický nástroj. A jak její návrhy opakovaně zdůrazňovaly, že silueta nestačí. Je třeba i silný postoj.

    - Reklama -

    Před pár dny oznámila Maria Grazia Chiuri svůj odchod z čela kreativního vedení dámské divize Dior. Po devíti letech se rozloučila s módním domem, který vizuálně proměnila, ale také ideově posunula do nového století. Její odchod přichází v době, kdy se módní průmysl redefinuje a hledá nové vzory (vzpomeňte si na aktuální kolotoč měnících se kreativních ředitelů). Maria Grazia Chiuri však nabízí silnější odkaz než jiní designéři, zanechává stopu v kulturním vědomí a nastavuje laťku tam, kde je móda prostředkem boje za rovnost.

    Ženskost na prvním místě. Maria Grazia Chiuri si libovala ve spolupráci s dalšími feministkami

    Když Maria Grazia Chiuri v roce 2016 nastoupila do čela Dior, její debutová kolekce byla prakticky nezapomenutelná. Na molo poslala modelky v bílých tričkách s nápisem „We Should All Be Feminists“. Šlo o citaci nigerijské spisovatelky Chimamanda Ngozi Adichie. Dior, dům s historií ženské krásy, najednou mluvil o ženské síle. Tričko za asi 700 dolarů se okamžitě stalo symbolem hvězdného aktivismu. Nosila ho Jennifer Lawrence, Rihanna či Natalie Portman. Inspirovalo navíc i další návrháře k tvorbě politicky laděných kolekcí.

    Maria Grazia Chiuri také systematicky spolupracovala s umělkyněmi a ženskými kolektivy, aby tak posílila hlas žen v módě. Pro haute couture show v roce 2020 vytvořila instalaci ve spolupráci s umělkyní Judy Chicago, která zdůrazňovala ženskou spiritualitu a sílu. Další kolekce obsahovaly odkazy na feministické ikony, jako je Carla Lonzi, jejíž citáty byly součástí výzdoby přehlídkových mol.

    - Reklama -

    Zdroj: Judy Chcicago

    Návrhářka však nepracovala s feminismem jako s trendem. Naopak, hloubku a kontinuitu feministických myšlenek vkládala přímo do DNA svých kolekcí. Například v roce 2018 navázala na virální tričko novým výrokem: „Why Have There Been No Great Women Artists?“. Tentokrát šlo o citaci historičky umění Lindy Nochlin. Její esej z roku 1971, kterou návštěvníci přehlídky dostali ve formě tištěné brožury, rozebírala strukturální překážky, které ženám bránily uspět v umění. Maria Grazia Chiuri tím znovu dokázala, že pro ni není feminismus jen populární ozdobou, ale neustále přítomnou výzvou k přemýšlení.

    Zdroje: The Guardian, Grazia, Vanity Fair, Instagram, Youtube

    ― Reklama ―

    Luxus má nový symbol. Trendy pánské hodinky zmenšují ciferník

    Už dávno jsou pryč doby, kdy stylový pánský outfit musely podtrhnout maximalistické blyštivé hodinky. Luxus nyní mluví jiným jazykem. Mezi stereotypicky maskulinní modely pronikly nové trendy kousky. Na rozdíl od jejich předchůdců je zdobí menší ciferník, připomínající spíše dámské hodinky. Do svých looků už je zařadila nejedná pánská módní ikona.

    Móda v kostce: Roberto Coin má novou tvář a Balenciaga vítá jaro 2026

    Herečka Dakota Johnson je nejnovější ambasadorkou značky Roberto Coin. Tommy Hilfiger mezitím uzavřel spolupráci s hercem Damson Idris, a to pro speciální řadu inspirovanou F1. Módní dům Balenciaga odhalil resort kolekci pro jaro 2026 a Chanel představil sadu šperků Reach for the Stars. Victoria Beckham pak získala vlastní Netflix show.

    Léto korunovalo plavky roku. Zazáří asymetrické jednodílné kousky

    Každé letní období má své favority, definující slunečními paprsky protkané dny. Letošním vládcem plážových trendů se jednoznačně stávají jednoduché, elegantní, ale přesto svůdné plavky. Jedná se o jednodílné asymetrické modely na jedno rameno. Nejen, že skvěle vystihnou jakoukoli postavu, představují perfektní nadčasovou volbu.

    Bottega Veneta oslavuje novou kampaň. V čele stojí Tyler, The Creator a Dario Argento

    Módní dům Bottega Veneta představil nové tváře kampaně „Craft is Our Language“. Mezi hlavními jmény tentokrát figuruje rapper Tyler, The Creator a kultovní italský režisér Dario Argento. Jedná se o potvrzení trendu, kdy luxusní módní domy oslovují tvůrce z různých koutů kulturního světa. Hlavně rapová scéna má už léta nepopiratelný vliv na vnímání stylu, estetiky i hodnot značek a Bottega Veneta není výjimkou.

    Letní trendy se hlásí o slovo. Otevřete jim dveře svého šatníku

    Sluncem protkané dny se blíží mílovými kroky, a proto není na co čekat. O naši pozornost začínají bojovat letošní letní trendy. Některé však mohou být trochu oříšek. Nebojte se přesto otevřít jim dveře svého šatníku, uvidíte, že si v něm snadno najdou své právoplatné místo. Stačí je zkombinovat se správným doplňkem či ladícími nadčasovými kousky.

    Mezi elegancí a ideologií. Když Chanel špehovala pro Říši a Boss šil uniformy SS

    Když procházíte butiky Chanel nebo listujete kampaněmi Hugo Boss, málokdy si vzpomenete na chvíle, kdy se značky zapletly s jedním z nejtemnějších režimů 20. století. Zatímco Coco Chanel za války špehovala v pařížském hotelu Ritz pro nacistickou rozvědku, Hugo Boss oblékal příslušníky SS do pečlivě střižených uniforem. Luxus a moc se propojily s ideologií, která měla devastující následky pro celý svět.

    Dior cruise kolekce vzdala hold Římu. Do návrhů vetkala jeho historii

    Kreativní ředitelka Dior Maria Grazia Chiuri se s cruise kolekcí pro rok 2026 navrátila domů. Přehlídku totiž tentokrát odhalila ve svém rodném Římě. Návrhy proto řádně poctila jeho bohatou historii. Zaměřila se ale také na jeho stopu ve světě filmu. Výsledkem se stala jedna z jejích dosud nejpovedenějších show, která by ovšem mohla být její poslední.

    Léto volá po změně. Pánové vynosí mini šortky i pastelově růžovou

    S nadcházejícími letními měsíci přichází rovněž čas na změnu. Odložte kožené boty a prošívané bundy na dně šatních skříní. Vneste do svých outfitů čerstvý závan v podobě nejaktuálnějších trendů. Pánské módě mají letos v létě dominovat extra krátké šortky, monochromatické looky a klasická trička s nápisy. Na odvážlivce čeká i pastelově růžová barva.

    TikTok vyplodil další trend. Propaguje „zázračné“ chození po trávě

    Výlet do lesa, kochání se uklidňující zelení a procházení se po travnaté louce patří mezi zvyky, které jsou odjakživa považovány za prospěšné. Zdá se ovšem, že populární platforma TikTok v přirozeném počínání našla další virální trend. Její uživatelé totiž sdílí "zázračné" benefity takzvaného grounding nebo earthing, tedy propojení se s půdou.

    Nejcennější luxusní značkou je Porsche. Louis Vuitton předběhl letos Chanel

    Platforma Brand Finance každoročně vydává žebříček nejcennějších luxusních a prémiových značek. Letos seznamu již po osmé vládne společnost Porsche. V těsném závěsu se ovšem umístil módní dům Chanel, který tentokrát o jedno místo předběhl svou konkurenci, Louis Vuitton. Dior pak pro změnu získal titul nejsilnějšího luxusního brandu.

    Objevte fotoknihu „Julie Bullard“. Nabízí poctu devadesátkovému maloměstu

    Julie Bullard měla kudrnaté blonďaté vlasy, voněla po laku na nehty a stála na prahu snu malé Nadie. Byla její dětskou chůvou a zároveň první ženou, kterou fotografka Nadia Lee Cohen vnímala jako ztělesnění stylu. Právě jí věnovala svou nejnovější knihu "Julie Bullard". Jde o vizuální poctu devadesátkám, estetice maloměsta a idealizovaným vzpomínkám, které nikdy nebyly zcela skutečné.

    Obléká Zendayu i Kendall Jenner. Kdo je Torishéju Dumi?

    Některým návrhářům trvá roky, než si získají pozornost módní scény. U jiných, jako je Torishéju Dumi, je to otázka pár měsíců. Talentovaná designérka poprvé zaujala v roce 2023 na Pařížském fashion weeku. O několik měsíců později oblékla herečku Zendayu a nedávno její kreace zazářila na Met Gala, kde její look předvedla modelka Kendall Jenner.

    Móda v kostce: Hermès má první sluchátka a Burberry čerpá z královské rodiny

    Značka Hermès uvede svá první designová sluchátka. Módní dům Burberry zase vydal jarní kampaň inspirovanou královskou rodinou, zatímco Rabanne zasadil letní kolekci do srdce Brazílie. Londýn vítá nejvýše umístěnou restauraci v Evropě, a to z dílny kuchaře Gordona Ramsay. A Pařížský týden pánské módy zná svůj oficiální kalendář.

    Brat summer je oficiálně u konce. Letošní léto patří Lorde

    Letní měsíce roku 2024 budou již navždy spojené s fenoménem brat summer. Trend z dílny zpěvačky Charli XCX však oficiálně skončil. Na jeho místo letos v létě nastoupí zpěvačka Lorde se svým novým albem Virgin. Poprask na hudební scéně způsobila již nejnovějším songem What Was That. Ukazuje tak, že po čtyřech letech má co nabídnout.

    Štěstí přeje připraveným. Domácí beauty příprava zajistí hladké léto

    Léto se nezadržitelně blíží a s ním i touha cítit se skvěle ve vlastním těle. Ať jde o oblečení, zdravě vypadající kůži, nebo výbavu kosmetické taštičky, nyní nastává ideální čas na srovnání priorit. Beauty příprava v podobě drobných úkonů vám sice nezabere mnoho času, ale jednoduše zajistí, že se v horkých dnech budete cítit naprosto skvěle.

    Blíží se konec vysoké platformy? Maison Margiela i Prada zahajují novou éru

    Platformy za sebou mají dlouhou sezónu slávy. Od návratu 2000s stylu y2k až po goth revival, postupně si prošly fází sportovní, punkové i bizarně přerostlé „ugly“ estetiky. Ovšem nyní, když se na přehlídkových molech a sociálních sítích začíná objevovat o něco subtilnější obuv, to vypadá, že jejich nadvláda možná pomalu, ale jistě končí.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―