Maria Grazia Chiuri sice oblékala ženy do tylu, saténu a ikonických prvků, její skutečný přínos značce Dior však leží jinde. Ve způsobu, jakým do přehlídek vetkala sociální uvědomění. Článek proto nevypráví o tom, jakou krajku použila ve své poslední show. Je o tom, jak módu jako jedna z mála proměnila ve feministický nástroj. A jak její návrhy opakovaně zdůrazňovaly, že silueta nestačí. Je třeba i silný postoj.
Před pár dny oznámila Maria Grazia Chiuri svůj odchod z čela kreativního vedení dámské divize Dior. Po devíti letech se rozloučila s módním domem, který vizuálně proměnila, ale také ideově posunula do nového století. Její odchod přichází v době, kdy se módní průmysl redefinuje a hledá nové vzory (vzpomeňte si na aktuální kolotoč měnících se kreativních ředitelů). Maria Grazia Chiuri však nabízí silnější odkaz než jiní designéři, zanechává stopu v kulturním vědomí a nastavuje laťku tam, kde je móda prostředkem boje za rovnost.
Ženskost na prvním místě. Maria Grazia Chiuri si libovala ve spolupráci s dalšími feministkami
Když Maria Grazia Chiuri v roce 2016 nastoupila do čela Dior, její debutová kolekce byla prakticky nezapomenutelná. Na molo poslala modelky v bílých tričkách s nápisem „We Should All Be Feminists“. Šlo o citaci nigerijské spisovatelky Chimamanda Ngozi Adichie. Dior, dům s historií ženské krásy, najednou mluvil o ženské síle. Tričko za asi 700 dolarů se okamžitě stalo symbolem hvězdného aktivismu. Nosila ho Jennifer Lawrence, Rihanna či Natalie Portman. Inspirovalo navíc i další návrháře k tvorbě politicky laděných kolekcí.
Maria Grazia Chiuri také systematicky spolupracovala s umělkyněmi a ženskými kolektivy, aby tak posílila hlas žen v módě. Pro haute couture show v roce 2020 vytvořila instalaci ve spolupráci s umělkyní Judy Chicago, která zdůrazňovala ženskou spiritualitu a sílu. Další kolekce obsahovaly odkazy na feministické ikony, jako je Carla Lonzi, jejíž citáty byly součástí výzdoby přehlídkových mol.


Zdroj: Judy Chcicago
Návrhářka však nepracovala s feminismem jako s trendem. Naopak, hloubku a kontinuitu feministických myšlenek vkládala přímo do DNA svých kolekcí. Například v roce 2018 navázala na virální tričko novým výrokem: „Why Have There Been No Great Women Artists?“. Tentokrát šlo o citaci historičky umění Lindy Nochlin. Její esej z roku 1971, kterou návštěvníci přehlídky dostali ve formě tištěné brožury, rozebírala strukturální překážky, které ženám bránily uspět v umění. Maria Grazia Chiuri tím znovu dokázala, že pro ni není feminismus jen populární ozdobou, ale neustále přítomnou výzvou k přemýšlení.
Zdroje: The Guardian, Grazia, Vanity Fair, Instagram, Youtube