Móda nultých let zažívá renesanci, kterou kdysi vedli přední návrháři jako John Galliano nebo Jean Paul Gaultier. Oba byli ikonami svého času a jejich tvorba pro značky Dior a Hermès zanechala nevymazatelnou stopu v módním světě. Čím nás tedy stále fascinují?
Opětovný boom Y2K designérských kousků dnes znamená kultovní záležitost, především díky zmíněným návrhářům. Jejich kolekce byly charakterizovány nejen extravagantním designem a bohatou estetikou, ale také inovativními pojetími, která překračovala konvenční hranice tehdejší módy. Pojďme se podívat blíže na oba návrháře a jejich vliv na současnou módu.
Géniové zjevně začínají na písmeno „G“. Jaký vztah mezi sebou měly obě ikony?
Jak píše plátek The Independent, John Galliano a Jean Paul Gaultier měli mezi sebou vzájemně respektující vztah, ačkoliv jejich přístup k módě byl velmi odlišný. Oba designéři byli velkými osobnostmi módního světa a respektovali své jedinečné styly.
Gaultier se například veřejně zastal Galliana, když čelil obviněním z rasismu. Zdůraznil, že Galliano ve své práci vždy projevoval respekt k různým kulturám a že jeho návrhy svědčí o jeho obrovském talentu. Pokud to totiž nevíte, John čelil obrovské kauze, která ho obviňovala z rasismu a antisemitismu.
John Galliano pro Dior: Teatrální umění střídala všudypřítomná exotika
John Galliano, kreativní ředitel domu Dior od roku 1996 do 2011, přinesl do značky dodnes ikonického ducha. Jeho práce byla často inspirována historickými a kulturními vyjádřeními, které kombinoval s tehdy moderními prvky. Galliano byl mistrem divadelnosti a dramatického podání, což dokazují například kolekce jako Geisha, tedy jaro/léto 2007, kde kreativně vyobrazil tradiční japonskou kulturu, nebo Egyptian, jaro/léto 2004, která se příznačně inspirovala starověkým Egyptem. Pánské kolekce, jaké u Diora známe dnes, byly zcela z jiného soudku.
Gallianovy návrhy byly často avantgardní, přinášely nové formy a byly inspirovány globálními kulturními vlivy. Saddle bags, které známe z šatníku seriálu Sex ve městě, jsou stejně ikonické jako jeho reinterpretace klasických prvků, o čemž svědčí například slavná Dior Bar Jacket. Ta se mimochodem reinterpretuje i v dnešních kolekcích.
Jean Paul Gaultier pro Hermés: Extrémní elegance s lehce provokativním pojetím
Jean Paul Gaultier, který působil jako kreativní ředitel Hermès od roku 2003 do 2010, byl známý svou schopností kombinovat klasiku s provokativními prvky. Pod jeho vedením se značka Hermès, známá svou tradiční elegancí, posunula směrem k odvážnějším a experimentálnějším stylům. Co si budeme? Aktuální kreace Hermès jsou oproti těm starším docela nuda.
Gaultierova éra u Hermès byla obdobím, kdy značka zůstala věrná své tradiční luxusní estetice, ale zároveň se otevřela modernějším interpretacím. Vzpomeňte si například na zapojení korzetů nebo výrazných klobouků do běžné konfekce, modelky je na mole vynesly s koženými biči. Takové vyjádření nelze srovnávat s nudnými pantoflemi Oran. Birkiny z Gaultierova období se pak momentálně řadí mezi ty nejdražší. Pokud se mezi vámi najde šťastlivec, který je schopný do takových klenotů investovat, rozhodně se poohlédněte po Birkin bags z této éry.
Proč jsou kousky této doby pro módní nadšence tak atraktivní? Klíčovou roli hraje posedlost nedostupností
Dnes, více než deset let po jejich vrcholu, jsou kousky od Galliana a Gaultiera stále vysoce ceněné. Důvodem je nejen jejich kultovní status, ale i kvalita zpracování a nadčasovost designů. Nostalgie po extravagantní módě nultých let a touha po unikátních, sběratelských kouscích dělají z těchto návrhářů stále relevantní postavy v módním průmyslu. Jejich schopnost překračovat hranice a vytvářet nezapomenutelné momenty zůstává inspirací pro návrháře i fanoušky módy po celém světě.
Zdroj: Luxury Promise
Pokud vlastníte jakékoliv kousky z této éry, máte vyhráno. Pokud jste totiž opravdový módní milovník a jste opravdu vkusní a styloví, jistě chápete, že aktuální trendy jsou vysoce pomíjivé, a i když je milujeme, dokážeme odhadnout jejich pomyslnou životnost. Navíc s těmito poklady dokážete upozornit na to, že móda pro vás neznamená pouze utracené finance, ale opravdu se v ní vyznáte a je to vaše hobby.
Zdroje: WWD, L’OFFICIEL, The Independant, New York Times, Hospodářské noviny, Wikipedie, Youtube, Instagram, BOF