Show Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku přinesla pohled, který si říká o zpomalení a soustředění. Druhá kolekce od Matthieu Blazy pro módní dům Chanel působí sebevědomě a přesně. Místo okázalého vyprávění staví na detailech, gestech a vrstveném čtení. Každý look funguje jako samostatná kapitola i součást širší kompozice. A v této koncentraci spočívá její síla.
Podzemní stanice na Bowery se stala kulisou, kde se vysoké řemeslo setkalo s každodenní realitou New Yorku. Chanel prezentoval Métiers d’Art jako moderní podobu Chanel, nikoliv jako archivní vitrínu pro módní dům typických prvků. Kolekce působí otevřeně, civilně, a přitom nesmírně precizně. Matthieu Blazy pracuje s energií New Yorku jako s materiálem. Výsledkem je řada, která se čte pomalu a pamatuje dlouho. Již nyní si předurčila místo na instagramových feedech, jež se retrospektivně soustředí na archivní přehlídky haute couture značek.
Matthieu Blazy putuje ke kořenům. Vzpomíná na cestu do práce u Calvina Klein
Dva týdny po přehlídce se Métiers d’Art 2026 nabízí ke klidnému pohledu zblízka. Bez potřeby shrnovat momenty přehlídkového večera se pozornost přesouvá k samotné stavbě kolekce. Návrhář Matthieu Blazy navazuje na pařížský debut s jistotou autora, který chápe Chanel jako přirozený pracovní prostor, nikoliv jako nedotknutelný symbol, čehož jsme se při kdysi ještě neobsazeném křesle kreativního ředitele obávali. Druhá kapitola jeho působení působí uvolněně, přesto vysoce kontrolovaně.

Zdroj: Reuters
Matthieu Blazy se k New Yorku vztahuje intimně. Během svého působení u Calvina Klein, pod vedením Rafa Simons, trávil každodenní cestu do práce v metru, obklopený anonymními siluetami, kontrasty stylů a nečekanými kombinacemi. Tato zkušenost se promítla do Métiers d’Art 2026. Stanice na Bowery působí jako jednoduchý scénografický trik, ale i jako autentické prostředí, které dává kolekci jasný rámec a logiku.

Zdroj: Chanel
Prezentace proběhla dvakrát během jednoho dne, v odpoledním a večerním čase. Formát zvýraznil pocit pohybu a opakování, který Blazy vnímá jako přirozenou součást městského života. Modelky vystupovaly z vagónu na nástupiště, haute couture se pak rozvíjela mezi obklady, lavičkami a zářivkami. Oděv fungoval v reálném prostoru, bez filtru idealizace, jak jsme u přehlídek Chanel v pařížském Grand Palais zvyklí.
Chanel předvedl charaktery. Tentokrát opustil od soudružných tradičních modelů
Silnou stránkou kolekce jako vždy zůstává práce s materiálem. Zazářil denim, který při bližším pohledu tvoří efekt tvídu. Nechyběly ani hedvábné soupravy evokující pracovní oděv, zpracované s precizností haute couture. Tvíd působil měkce, tekutě a reagoval na pohyb těla. Blazy kladl důraz na optický klam a detail, jenž se odhaluje postupně. Každý kus nabízí druhé čtení. V několika případech i třetí.


Zdroj: Reuters
Postavy na mole pak připomínaly typologii cestujících newyorským metrem. Sedmdesátková novinářka, byznys žena 80. let, turistka s ikonickým tričkem, elegantní dáma mířící do opery. Kolekce funguje jako galerie charakterů, bez snahy o sjednocující téma. Tato rozvolněná struktura podporuje autenticitu celku, i když jednotlivé looky působí charakterově zcela odděleně, a především jedinečně.


Zdroj: Chanel
Chanel kódy zůstávají přítomné v lehčí, o něco uvolněnější podobě. Sem tam zahlédnete malé černé šaty, flapper siluety, pastelové tóny, večerní modely s hlubokými výstřihy a bohatou výšivkou. Styling pracuje s propracovaným vrstvením, kabáty letmo přehozenými přes tašky, úplety ležérně uvázanými v pase a kabelkami drženými blízko těla, jako při chaotickém ranním dojíždění.
Kabelka s žirafou či ve tvaru podzemnice olejné? To je nová realita Chanel
Hravá rovina kolekce přináší zvířecí motivy, drobné výšivky berušek, tvar arašídů a kabelky s miniaturizovanými zvířecími detaily. Zlatá hlava žirafy na kabelce nebo leopardí žakár fungují jako tiché odkazy pro znalé publikum. Stejně tak „I love NY“ tričko pod tvídem působí jako vědomá práce s kulturní realitou města. Virálním se pak stal také úplet s logem Chanel místo Supermana.
Métiers d’Art 2026 působí jako sebevědomé potvrzení Blazyho pozice u Chanel. Druhá kolekce staví na osobní zkušenosti, hluboké znalosti řemesla a schopnosti číst současnost bez potřeby okázalých gest. Chanel prezentuje vysokou módu jako součást života, pohybu a města. Výsledný dojem zůstává silný, přesný a dlouhodobě zapamatovatelný. Řekněme si upřímně, kdo z žijících návrhářů by si mohl dovolit experimentovat s takovými prvky tak, aby zachoval serióznost a originalitu značky?
Zdroje: Autorský text

