Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Lék na hubnutí Ozempic přetváří americký módní trh. Už se to prokazatelně odráží i v číslech. Módní byznys má proto další možnost ukázat, že se umí dokonale přizpůsobit době. Zvýšená poptávka po menších velikostech trápí hlavně maloobchod, protože zásoby na skladu přestaly odpovídat tělům zákazníků. Luxusní móda ovšem zmenšení velikostí naopak vítá.

    Dle dat společnosti Impact Analytics způsobují léky ze skupiny GLP-1, kam patří například Ozempic a Wegovy, zásadní biologickou změnu zákazníků, která se už výrazně projevuje i v poptávce po oblečení. Maloobchodní systém, založený na starších modelech velikostních křivek, na tuto proměnu nedokáže reagovat. Odborníci z Impact Analytics zdůrazňují, že nejde o módní výkyv, ale o strukturální posun.

    Ozempic efekt. Sklady jsou plné nadměrného oblečení, po kterém klesla poptávka

    Tělesné proporce se zmenšují a trh se překlápí směrem k menším velikostem. Výsledkem je přebytek zboží ve větších velikostech (tedy L, XL, XXL) a nedostatek těch menších. Důsledkem jsou neprodané zásoby, ale rovněž přímé ztráty prodejů. Maloobchod s oblečením zaznamenává nárůst vráceného zboží, a to kvůli nepadnoucí velikosti, u žen se nejvíc vrací spodní díly, u mužů pro změnu topy.

    Zdroj: Pexels

    Z těchto důvodů klesají marže a rostou výprodeje, protože nabídka už neodpovídá tělu nového zákazníka. Analytici proto odhadují, že pokud se řetězce rychle nepřizpůsobí, do roku 2027 bude až 400 milionů kusů oblečení ročně (zejména ve větších velikostech) chybně naplánováno. To by podle společnosti Impact Analytics znamenalo ztrátu zhruba pět miliard dolarů v maržích a vázaném kapitálu.

    Lék už dávno není jen pro elity. Z New Yorku se hubená vlna šíří dál a dál

    Čísla dokládají, že hubnutí skrze Ozempic a jeho levnějších variant už není výsadou Hollywoodu a světa modelingu. Změna začala v New Yorku, který má nejvyšší počet předpisů Ozempicu a dalších podobných léků mimo diabetickou populaci, přičemž asi tři čtvrtiny uživatelek tvoří ženy. Trend se šíří Spojenými státy a dle odhadů by do roku 2027 mohlo tyto léky užívat až osm procent dospělých Američanů.

    Luxusní značky obrat vítají. Přizpůsobují se snadno a rády

    Zatímco maloobchod řeší přebytek neprodaných zásob, luxusní značky na Ozempic efekt reagují s (ne)překvapivou lehkostí. Pro ně je menší tělo vizuálně přirozenější, a tak se nová éra ultra hubenosti stává víceméně vítaným estetickým obratem. Objevuje se nicméně kritika, že z runwayí pomalu mizí plus size modelky, a že návrat vyhublých estetických ideálů může být nebezpečný zejména pro mladé dívky.

    Nové tělo chce nové šaty. Velká výzva pro second hand byznys

    Podle Vogue Business profituje z rozšíření léků na hubnutí také sekundární trh s módou. Platformy jako Poshmark a Vestiaire Collective zaznamenaly nárůst výkupů a prodejů v důsledku změn tělesných proporcí zákazníků. Řada uživatelů totiž prodává oblečení, které jim po úbytku hmotnosti přestalo sedět. Na Poshmark se během posledních dvou let zvýšil počet inzerátů větších velikostí o více než 70 procent a přibyly i položky označené klíčovým slovem „weight loss“, protože prodávající popisují, že jejich šatník už neodpovídá nové postavě.

    Zdroj: Vestiaire Collective

    Analytici ze společnosti GlobalData upozorňují, že tento trend může dlouhodobě ovlivnit složení, ale také oceňování zboží v resale segmentu. Ekonomové zároveň varují před změnou na trhu s obnošeným oblečením. Dle nich totiž může zanedlouho nastat převis nabídky nadměrného oblečení nad poptávkou, a to jednoduše proto, že oblečení těch největších velikostí už nebude mít kdo nosit.

    Méně impulzivity v jídle. Ozempic zmenšil porce i balení potravin

    Proměna těla, kterou přináší boom GLP-1 léků, už zasahuje i další klíčová odvětví americké ekonomiky. Nejvíce viditelný je dopad v potravinářství a gastronomii. Výrobci snacků, limonád a fastfoodové řetězce hlásí pokles tržeb, protože spotřebitelé, kteří užívají Ozempic a další podobné léky, jí jednoduše méně a vynechávají impulzivní nákupy, a to zejména nezdravých produktů.

    Změny se projevují také v gastronomii. Restaurace zaznamenávají menší průměrné útraty, zvyšuje se zájem o menší porce. Koncepty zaměřené na méně tučné jídlo nebo proteiny slaví úspěch. V segmentu beauty a wellness zase sílí poptávka po produktech, které pomáhají udržet vzhled nového těla, tedy po kosmetice proti ochabnutí kůže, tvarujícím prádle nebo neinvazivních zákrocích.

    Ukazuje se, že Ozempic redefinuje nejen těla, ale rovněž ekonomiku, která se kolem něj otáčí. Ostatně už se ujal termín Ozempic Economy, označující právě zmíněné dopady tohoto léku na společnost. Jak hluboko se trend promítne do dalších odvětví a jak výrazně zasáhne také Evropu, ukážou až příští roky.

    Zdroje: Impact Analytics, Forbes, Newsweek, Washington Post, Fashion Dive, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Foto:Namilia

    Amerika se zmenšuje. Ozempic mění zažité velikosti oblečení

    ― Reklama ―

    Lék na hubnutí Ozempic přetváří americký módní trh. Už se to prokazatelně odráží i v číslech. Módní byznys má proto další možnost ukázat, že se umí dokonale přizpůsobit době. Zvýšená poptávka po menších velikostech trápí hlavně maloobchod, protože zásoby na skladu přestaly odpovídat tělům zákazníků. Luxusní móda ovšem zmenšení velikostí naopak vítá.

    Dle dat společnosti Impact Analytics způsobují léky ze skupiny GLP-1, kam patří například Ozempic a Wegovy, zásadní biologickou změnu zákazníků, která se už výrazně projevuje i v poptávce po oblečení. Maloobchodní systém, založený na starších modelech velikostních křivek, na tuto proměnu nedokáže reagovat. Odborníci z Impact Analytics zdůrazňují, že nejde o módní výkyv, ale o strukturální posun.

    Ozempic efekt. Sklady jsou plné nadměrného oblečení, po kterém klesla poptávka

    Tělesné proporce se zmenšují a trh se překlápí směrem k menším velikostem. Výsledkem je přebytek zboží ve větších velikostech (tedy L, XL, XXL) a nedostatek těch menších. Důsledkem jsou neprodané zásoby, ale rovněž přímé ztráty prodejů. Maloobchod s oblečením zaznamenává nárůst vráceného zboží, a to kvůli nepadnoucí velikosti, u žen se nejvíc vrací spodní díly, u mužů pro změnu topy.

    Zdroj: Pexels

    Z těchto důvodů klesají marže a rostou výprodeje, protože nabídka už neodpovídá tělu nového zákazníka. Analytici proto odhadují, že pokud se řetězce rychle nepřizpůsobí, do roku 2027 bude až 400 milionů kusů oblečení ročně (zejména ve větších velikostech) chybně naplánováno. To by podle společnosti Impact Analytics znamenalo ztrátu zhruba pět miliard dolarů v maržích a vázaném kapitálu.

    Lék už dávno není jen pro elity. Z New Yorku se hubená vlna šíří dál a dál

    Čísla dokládají, že hubnutí skrze Ozempic a jeho levnějších variant už není výsadou Hollywoodu a světa modelingu. Změna začala v New Yorku, který má nejvyšší počet předpisů Ozempicu a dalších podobných léků mimo diabetickou populaci, přičemž asi tři čtvrtiny uživatelek tvoří ženy. Trend se šíří Spojenými státy a dle odhadů by do roku 2027 mohlo tyto léky užívat až osm procent dospělých Američanů.

    Luxusní značky obrat vítají. Přizpůsobují se snadno a rády

    Zatímco maloobchod řeší přebytek neprodaných zásob, luxusní značky na Ozempic efekt reagují s (ne)překvapivou lehkostí. Pro ně je menší tělo vizuálně přirozenější, a tak se nová éra ultra hubenosti stává víceméně vítaným estetickým obratem. Objevuje se nicméně kritika, že z runwayí pomalu mizí plus size modelky, a že návrat vyhublých estetických ideálů může být nebezpečný zejména pro mladé dívky.

    Nové tělo chce nové šaty. Velká výzva pro second hand byznys

    Podle Vogue Business profituje z rozšíření léků na hubnutí také sekundární trh s módou. Platformy jako Poshmark a Vestiaire Collective zaznamenaly nárůst výkupů a prodejů v důsledku změn tělesných proporcí zákazníků. Řada uživatelů totiž prodává oblečení, které jim po úbytku hmotnosti přestalo sedět. Na Poshmark se během posledních dvou let zvýšil počet inzerátů větších velikostí o více než 70 procent a přibyly i položky označené klíčovým slovem „weight loss“, protože prodávající popisují, že jejich šatník už neodpovídá nové postavě.

    Zdroj: Vestiaire Collective

    Analytici ze společnosti GlobalData upozorňují, že tento trend může dlouhodobě ovlivnit složení, ale také oceňování zboží v resale segmentu. Ekonomové zároveň varují před změnou na trhu s obnošeným oblečením. Dle nich totiž může zanedlouho nastat převis nabídky nadměrného oblečení nad poptávkou, a to jednoduše proto, že oblečení těch největších velikostí už nebude mít kdo nosit.

    Méně impulzivity v jídle. Ozempic zmenšil porce i balení potravin

    Proměna těla, kterou přináší boom GLP-1 léků, už zasahuje i další klíčová odvětví americké ekonomiky. Nejvíce viditelný je dopad v potravinářství a gastronomii. Výrobci snacků, limonád a fastfoodové řetězce hlásí pokles tržeb, protože spotřebitelé, kteří užívají Ozempic a další podobné léky, jí jednoduše méně a vynechávají impulzivní nákupy, a to zejména nezdravých produktů.

    Změny se projevují také v gastronomii. Restaurace zaznamenávají menší průměrné útraty, zvyšuje se zájem o menší porce. Koncepty zaměřené na méně tučné jídlo nebo proteiny slaví úspěch. V segmentu beauty a wellness zase sílí poptávka po produktech, které pomáhají udržet vzhled nového těla, tedy po kosmetice proti ochabnutí kůže, tvarujícím prádle nebo neinvazivních zákrocích.

    Ukazuje se, že Ozempic redefinuje nejen těla, ale rovněž ekonomiku, která se kolem něj otáčí. Ostatně už se ujal termín Ozempic Economy, označující právě zmíněné dopady tohoto léku na společnost. Jak hluboko se trend promítne do dalších odvětví a jak výrazně zasáhne také Evropu, ukážou až příští roky.

    Zdroje: Impact Analytics, Forbes, Newsweek, Washington Post, Fashion Dive, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Vánoční dress code dle módních domů. Jak by vás oblékl Chanel nebo Dior? 

    Vánoce už nesměle klepou na dveře a přípravy jedou na plné obrátky. Sváteční sezóna je jako stvořená k tomu, obléknout si outfity, které zvýrazní vaši jedinečnost a osobitý styl, či u štědrovečerního stolu dokonce na chvilku umlčí překvapené prarodiče. Každý rok přicházejí módní domy s novými trendy, jež udávají tón vánočnímu dress code a inspirují nás k tomu, abychom se během svátků cítili výjimečně.

    Vánoční wishlist vašeho oblíbeného magazínu je tu. Nové tváře, nové touhy, stejně velké sny

    Rok 2025 už má sbaleno a my opět sedíme nad seznamy přání, které se tváří nenáročně, ale ve skutečnosti by přivedly k pláči nejednoho elfího účetního. Redakce se promíchala, omladila, rozšířila a s ní se proměnily i naše dárkové ambice. Udělejte si pohodlí, realita počká. Tady je náš vánoční wishlist, v němž se opět potvrzuje, že kreativita je krásná... ale taky drahá.

    TikTok Highlights: Zimní nehty zdivočely. Hailey Bieber boří tradici

    Influencerka a podnikatelka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží příliš na tom, jaký odstín tvářenky, očních stínů nebo rtěnky zvolí. Svou možná původně i bezmyšlenkovitou volbou odstartuje nový virální trend. Výjimkou nejsou ani její zimní nehty, které vyzývají tradici na souboj. Jemné třpytky nebo uhlazený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvířecím potiskem.

    Pinterest čte rok 2026. Předpovídá nostalgii a optimistický eskapismus

    Dnešní doba plná neustálého ruchu a o pozornost bojujících sociálních sítí žádá autenticitu, pohodlí a optimismus. Přesně tyto hodnoty definují dle nejnovější předpovědi platformy Pinterest rychle se blížící rok 2026. Odvíjí se od nich proto také trendy, které nás hodlají příští rok doprovázet. Patří mezi ně temná knižní estetika, neladící nehty nebo neutuchající láska k zelí.

    Milán zdobí luxusní kluziště. Na svědomí ho má hotel z dílny Ferragamo

    Vánoční duch posedl také italské hlavní město módy. Milán tentokrát ozdobilo luxusní sváteční kluziště z dílny módního domu Ferragamo. Rozzářilo dvůr jeho věhlasného hotelu Portrait. Koncept The Gift však letos o Vánocích přináší mnohem více. Návštěvníci mohou po odložení bruslí ochutnat to nejlepší z tamní gastronomie nebo nakoupit dárky v tamních pop-upech.

    Velkolepé návraty do USA. Módní domy na jaře ovládnou Severní Ameriku

    Příští rok se vykresluje jako okamžik, kdy se Spojené státy změní v epicentrum globální módy. Chanel míří do New Yorku, Dior do Los Angeles a Moncler do zasněženého Aspenu. Gucci přistává na Manhattanu, zatímco Louis Vuitton volí stejnou metropoli jako symbolický bod návratu. Severní Amerika se stává místem, kde evropské domy nacházejí staronový rytmus. Každá z prezentací posouvá atmosféru země do vlastního vizuálního jazyka a dodává jarní sezóně jedinečný americký puls.

    Výběr pánské vůně vyžaduje přípravu. Zapomeňte na komerci a darujte originalitu

    Pánské vůně během Vánoc získávají zvláštní význam a zároveň jsou dárkem, jenž má vlastní přítomnost. Elegantním gestem se stává vůně nikoliv masová, předvídatelná a zaměnitelná, ale taková, která pracuje s prostorem, materiály i nositelem. Niche parfém dokáže tvořit atmosféru podobně jako umělecký objekt. Působí tiše, přesto křičí na celé okolí. V rukou obdarovaného získává funkci osobního talismanu, nikoliv flakonu, který si rozbalí další tisíce mužů v Česku.

    Versace řadí zpátečku. Dario Vitale opouští po necelém roku vedení

    Návrhář Dario Vitale je opět bez práce. Po necelém roku opouští pozici kreativního ředitele módního domu Versace. V pozici letos v dubnu nahradil ikonickou Donatellu Versace. Oznámení přichází jen pár dní po oficiálním převzetí značky společností Prada Group, která má dle všeho jasnou vizi nové éry Versace. Kdo Vitaleho nahradí ale její zástupci prozatím neprozradili.

    Zara Larsson překročila hranice hudební scény. Do módy vnáší žhavé pohodlí

    Zara Larsson nepatří k ženám, které běžně nosí podprsenky, a právě tento osobní postoj ji přivedl k založení vlastní značky sexy spodního prádla. Její první kolekce s názvem MAIN ROSE představuje projekt, v němž může naplno vyjádřit svou estetiku i tvůrčí pohled. Spolupracovala na ní se zkušeným týmem skandinávských odborníků, jež tvořili pro jména jako Acne Studios nebo Eytys. Impulsem ke vzniku značky byla její touha rozšířit tvůrčí aktivity mimo oblast hudby.

    Co se stane, když zemřeme? Film Navždy s tebou prozrazuje tajemství smrti

    Kde se ocitneme, až náš čas na zemi skončí? Každý z nás si tuto otázku někdy položil. Nová romantická komedie Navždy s tebou barvitě ukazuje, jak si posmrtný život můžeme představovat. Zapomeňte na polehávání na obláčkách či rajskou zahradu. Vlak vás totiž doveze na rozcestí, kde máte jen týden na to vybrat si ze škály „věčností“, v nichž spočine vaše duše. 

    Demna rýsuje svou vizi Gucci. Pre-fall 2026 řada uctívá odkaz Toma Ford

    Nová verze Gucci pomalu nastupuje na scénu. Návrhář Demna Gvasalia odhalil teprve druhou kolekci ve své nové pozici kreativního ředitele. Upřesnil tak obrysy vize, kterou představil již letos na podzim v Miláně. Řada Pre-fall 2026 však potvrzuje jeho úctu k archivním kapitolám značky, především pak k ikonické éře 90. let, jež vznikla pod taktovkou Toma Ford.

    Když luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Pověstný italský luxus se hroutí jako domeček z karet. Ránu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod's, jež je známá pro své kožené výrobky. Dle milánského soudu docházelo v továrnách jejích čínských dodavatelů k zneužívání pracovní síly, přičemž společnost o této skutečnosti věděla. Italský gigant nyní čelí sankci v podobě šestiměsíčního zákazu jakékoli propagace.

    Vystupovat, stanice Chanel. Show Métiers d’Art zazářila v newyorském metru

    Návrhář Matthieu Blazy odhalil světu teprve svou druhou kolekci Chanel. S úterní show Métiers d'Art ovšem pouze potvrdil to, co mnozí po jeho debutu v Paříži již tušili. Že je designér na správném místě. Nedávno jmenovaný kreativní ředitel představil nejnovější show v podzemní stanici newyorského metra. Skloubil tak underground velkoměsta s francouzskou elegancí.

    Rozhovor: Od školních sešitů k Hermès. Úspěch české kaligrafky, která okouzlila svět

    Kaligrafka Lucie Špatenková se už na střední škole zamilovala do krásně nadepsaných sešitů. Po vysoké škole založila značku Ta usměvavá, s níž pořádá workshopy krasopsaní, jezdí na eventy zkrášlovat různorodé produkty a písmem vylepšuje i výrobky nejdražších luxusních značek světa. Kromě spolupráce se značkami Prada, Cartier či Hermès vede tým kaligrafů, vychovává malou dceru a rozšiřuje povědomí o krasopísmu v Česku. 

    Generace Z propadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z běžných self-care pomocníků se v očích generace Z stává speciální sběratelský předmět. Ať už díky rozlišným značkám, nespočtu vůní měnících se s každou sezónou, nebo limitovaným edicím, klasický peeling přitahuje v koupelně čím dál větší pozornost. Stal se z něj drobný záblesk světa luxusu, který nabízí okamžité uspokojení a komercí podpořený pocit sebelásky.

    Módní rok kulminuje. Konec roku zpečetilo předávání Fashion Awards

    První prosincové pondělí předznamenalo rychle se blížící konec letošního roku. Odstartovalo ho slavnostní předávání Fashion Awards, tradičně pořádané British Fashion Council Foundation. Módní svět tak řádně ocenil největší ikony definující rok 2025. Patří mezi ně mimo jiné návrháři jako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner nebo modelka Anok Yai.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―