Být „woke“ už v Hollywoodu a americké popkultuře není in. Po poměrně krátké éře diverzity a inkluze se nyní průmysl vrací k více tradičním narativům. Namísto menšinových hlasů či queer autorů dostávají prostor projekty, které sází na tradiční jistotu, tedy atraktivní, sexuálně nespoutané a většinově bílé charaktery. Důvodem posunu zpět je mimo jiné i současná politika.
Hollywood dělá kroky zpět. Posledních několik let se snažil klást důraz na diverzitu, tedy například obsazovat různorodé herce, zařazovat „woke“ témata nebo dávat větší prostor queer scénáristům. Nyní se ale nálada v americkém byznysu výrazně mění a progresivní „snowflake“ éra se pomalu rozpouští.
Slovo „woke“ znamená „probuzená*ý“. Používá se pro označení člověka, který citlivě a progresivně vnímá důležité společenské otázky, zejména rasovou a sociální spravedlnost. Pojem vznikl v afroamerické angličtině ve 20. století a rozšířil se díky hnutí Black Lives Matter v roce 2014. Dnes se používá i v souvislosti s genderovou rovností, právy LGBTQI+ či ekologickými tématy.
DEI manažeři končí. Hollywood chce „pravdu“, ne politickou korektnost
Kolem roku 2020 začal Hollywood masově nabírat takzvané DEI manažery, kteří se zaměřovali na diverzitu, spravedlnost a inkluzi. Impulsem byla vražda George Floyd. Filmová studia tehdy slibovala, že budou lépe reprezentovat menšiny a zboří systémový rasismus. Nyní ale sledujeme návrat k tradičnímu obsahu. To, že „woke“ už není in, je patrné i v popkultuře. Potvrdila to i herečka Sydney Sweeney reklamou na džíny American Eagle.


Zdroj: American Eagle
Důkazem návratu k tradičnímu obsahu je například investice studia Amazon MGM do scénáře od Joea Eszterhas, který se netají „anti-woke“ tématy. Tvrdí, že nechce politickou korektnost, ale „pravdu“. Dalším příkladem je i seriál Netflixu The Hunting Wives, jehož postavy odpovídají starému hollywoodskému ideálu: atraktivní, sexuálně nespoutané a téměř výhradně bílé.

Zdroj: Netflix
Režisér Justin Simien upozorňuje, že realita je často ještě horší než před rokem 2020. Inkluzivní projekty se sice slavnostně oznamují, ale nakonec se nerealizují, nebo je přepíše bílý scenárista. Řada DEI pozic byla navíc zrušena, včetně těch nejvyšších. Ti, kteří v rolích zůstali, otevřeně mluví o vyhoření a frustraci, protože jejich snaha o změnu naráží na odpor.
Skutečná snaha o změnu, či performativní gesto? Hollywoodu jde o zisky
Jedním z důvodů proměny je politika. Poté, co se stal Donald Trump opět prezidentem, byly zrušeny mnohé programy zaměřené na diverzitu a filmová studia ustoupila od „woke“ agendy. Prioritu ztrácejí i donedávna poptávaní tvůrci, od queer autorů přes scenáristy až po herce. Firmy se obávají, že i pouhé slovo „equity“ v názvu pracovní pozice může způsobit problém.
@alexharmstrong Trump declares woke is over in America.
♬ original sound – Alex Armstrong
Autorka Sharon Waxman z The New York Times a další tak polemizují, zda byla progresivní vlna v Hollywoodu a americké kultuře skutečnou změnou, nebo šlo pouze o performativní gesto, které bylo upozaděno hned, jak začalo evokovat špatný byznys. Hollywood si totiž navzdory své liberálnosti uvědomuje, že vždy záleží především na tom, jaký obsah bude vydělávat.
Nakonec tedy studia vždy nabídnou to, co chce publikum vidět. Akorát, že právě nyní už to není progresivní agenda, ale spíš obsah, který je „white, hot and horny“.
Zdroje: New York Times, Vanity Fair, Merriam-Webster, Instagram, TikTok