Pokaždé, když se na veřejnosti objeví Kanye West a jeho žena Bianca Censori, vynoří se zásadní otázka. Jsou módní kreace, do kterých ji obléká projevem šílenství, nebo jde o vizionářství, jehož konce nejsme zatím schopní dohlédnout? Nebo také jinak, jde o pouhou provokaci, či si Biančino většinou zcela odhalené tělo zaslouží odbornou interpretaci?
Naposledy podobné otázky vyvstaly po extempore výstředního páru na cenách Grammy. Bianca Censori na sebe oblékla extrémně průhledný model v tělové barvě, a pod ním neměla vůbec nic. Vypadala jako ztělesnění nočních můr, které zná asi každý z nás: jít na velkolepou akci a až tam zjistit, že jsme si zapomněli vzít oblečení. V médiích se okamžitě objevily titulky jako: Je toto nové dno?
Plyšáci místo podprsenky, punčochy místo všeho. Provokace pokračuje
Jisté je, že na tomto hypotetickém dně se Kanye a jeho manželka pohybují už pár let. A vždy přijdou s něčím novým, co šokuje ještě víc. Viděli jsme třeba „model“, kdy Biančina prsa zakrýval pouze obří plyšák. Mezi její trademark dlouho patřily průhledné punčochové kalhoty nošené, jako by to byly kalhoty normální. A teď naprostá nahota pod průsvitnou látkou. Vzhledem k rychlému odchodu manželů z akce Grammy se spekulovalo, že byl pár kvůli Biančinu nevhodnému modelu vyveden, ale tato informace se nepotvrdila.
Absence oblečení jako módní manifest. Nebo spíš ne?
Když odhlédneme od prvoplánového šoku, vyvstává otázka, zda mají modely, které Bianca nosí, nějakou módní či uměleckou hodnotu. Někteří kritici v nich vidí experiment s hranicemi oděvu. Nebo spíše jeho absencí. Tělo zde přestává být „oblečeno“ v tradičním slova smyslu a stává se samotným objektem prezentace. Tento koncept není ve světě módy nový, návrháři jako Martin Margiela nebo Rick Owens si s podobnou estetikou hráli už dávno.
Kanye West ale posouvá podobný koncept o dost dále. Zatímco avantgardní tvůrci dekonstruují oděv s intelektuálním podtextem, u Biancy dochází k jeho úplnému popření. Otázka tedy není jen o estetice, ale také o poselství, pokud vůbec nějaké existuje. Jde o oslavu tělesnosti, snahu o redefinici ženské identity, nebo jen další způsob, jak zůstat nepřetržitě pod světly reflektorů?
Kanye redefinoval streetwear. U modelů jeho ženy se minimalismus zvrtl
Zastánci myšlenky, že Kanyeho stylizace Biancy má hlubší význam, upozorňují na jeho dlouhodobý vliv na módní scénu. West v minulosti redefinoval streetwear skrze značku Yeezy, přinesl do popkultury minimalistickou estetiku a experimentoval s uniformním oblékáním. I v případě Biancy může jít o cílenou hru s vnímáním těla a oděvu, podobně jako v umění body artu, ve kterém se lidská postava stává hlavním uměleckým médiem.
V první řadě jde o kašlání na konvence. Máme v tom hledat feminismus?
Někteří kritici zase vnímají Biančiny modely jako součást širšího diskurzu o genderu a svobodě těla. Její odhalující outfity by mohly být reinterpretací feministického přístupu k módě, dle kterého žena sama určuje, jak se bude prezentovat, bez ohledu na společenské konvence. Je tedy možné, že nejde pouze o exhibicionismus, ale snahu rozbíjet zaběhnuté estetické normy.

Zdroj: Reuters
Žádná svobodná volba. Kanye prý ženě přes módu vnucuje identitu
Na druhé straně spektra stojí kritici, kteří v Biančiných outfitech nevidí ani uměleckou vizi, ani módní revoluci, ale spíše projev extrémní kontroly ze strany jejího manžela. Podle této interpretace nejde zdaleka o svobodnou volbu, ale o stylizaci, kterou Kanye West Biance vnutil, a to nejen ve smyslu konkrétního oblečení, ale rovněž v rámci celkového vnímání její identity veřejností.

Zdroj: Profimedia
Nahrává tomu fakt, že po svatbě prošla Bianca radikální proměnou, z nenápadné architektky, která nosila běžné módní značky, se stala ženou oblečenou (nebo spíše svlečenou) podle Kanyeho estetického manifestu. Mnozí v jejím stylu nevidí emancipaci, ale naopak ztrátu autonomie. Diskuse o tom, kde leží hranice mezi stylingem a manipulací, se naplno rozhořela po uplynulých Grammy.
Zatímco někteří vidí odvážnou vizionářku, jiní jen figurku v rukou muže, který má potřebu diktovat svou vizi světu. Tomuto pohledu odpovídají i například fotky nahé Bianky, které Kenye občas postuje na své sociální sítě. Můžeme spekulovat, jestli k tomu má její souhlas a jestli jde o jejich společné „dílo“.
Slavný pár obklopuje spousta otázek. A Bianca Censori stále mlčí
Bianca Censori je pro nás navíc němá. Na rozdíl od mnoha jiných žen v podobně sledovaných vztazích veřejně zásadně nepromlouvá. Nemá aktivní sociální sítě, nedává rozhovory, nezpochybňuje spekulace o tom, jak velkou moc nad ní Kanye má. Absence jejího hlasu tak jen dál posiluje teorii, že v tomto vztahu nemá kontrolu ani nad svým veřejným obrazem, a to včetně outfitů.
Možná právě představa, že bychom ve 21. století mohli sledovat v přímém přenosu tak důkladné ponížení ženy z privilegované vrstvy, je tak znepokojující. A proto se raději snažíme v módních kreacích hledat nějaký hlubší význam.
Zdroje: New Yorker, Dazed, El Pais, Glamour UK, The Guardian, YouTube, Instagram