Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Když Yves Saint Laurent v roce 1961 založil stejnojmenný módní dům, představil tak revoluční pojetí dámské módy. Inspiroval se strukturou pánských oděvů a pocitem síly, který s sebou jejich nošení přinášelo. Jeho přístup byl oslavou genderové proměnlivosti, která otřásla módním průmyslem.

    Nadějný chlapec z Alžírska

    Yvese Saint Laurenta narozeného v Alžírsku objevil vlivný francouzský spisovatel a ilustrátor Michel de Brunhoff, který zveřejnil jeho skici a představil ho Christianu Diorovi, který ho následně přijal, jako svého asistenta designu. Když Dior v roce 1957 předčasně zemřel, Saint Laurent se ve věku 21 let stal jeho nástupcem, bylo mu svěřeno zajištění budoucnosti nejúspěšnějšího módního domu na světě.

    „Yves Saint Laurent je mladý, ale je to obrovský talent. Ve své poslední kolekci ho považuji za otce třiceti čtyř ze sto osmdesáti návrhů. Myslím, že nastal čas to odhalit tisku. Moje prestiž tím neutrpí.“ Christian Dior, červenec 1957

    Saint Laurent se stal objektem okamžité fascinace. Byl to tichý, nesmělý mladý muž s úhledně rozdělenou pěšinkou, úzkostnýma očima schovanýma za tlustými brýlemi a křehkým tělem zahaleným do těsného černého obleku. Po nadšených recenzích brzy následovaly recenze pochybovačné a o dva roky později využil dům Dior Laurentova povolání do armády a mladého muže se zbavil. Po necelých třech týdnech ve službě se Laurent psychicky sesypal a byl přijat do psychiatrické léčebny, ve 24 letech se z něj stala troska.

    Foto: Pinterest

    Ale Laurent nebyl sám. V době, kdy pracoval u Diora se seznámil s Pierrem Bergém a navázal s ním osobní i profesní vztah, který mu vydržel až do konce života. Bergé dostal Laurenta z léčebny a pomohl mu založit značku, jejíž tři smyslně propletené iniciály způsobily v 60. letech revoluci v pařížské módě, v 70. letech pohoršily svět a v 80. letech se nepokrytě prosadily.

    První přehlídka Yvese Saint Laurenta v lednu 1962 se setkala s mírným ohlasem. V následujících letech však jeho hvězda stoupala. Vytvořil nápady, které se přes noc staly senzací a později nadčasovými ikonami.

    Foto: Pinterest

    Z káčátka se stala hrdá labuť

    V polovině 60. let se jeho značka ready-to-wear Rive Gauche stala celosvětovým fenoménem a nabídla ženám cenově dostupný kousek YSL snu. Mladý a nesmělý návrhář zmizel a na jeho místo nastoupil okouzlující, zdánlivě jistý muž, který byl víc než jen známým jménem, podobně jako Coco Chanel se stal nejsvůdnějším ztělesněním své značky.

    Tisk zachycoval Laurenta na večírcích s Halstonem a Warholem v New Yorku či na pařížských večírcích s múzami, jako byly Betty Catroux či Loulou de la Falaise.

    Foto: Pinterest

    Jeho tmavé obleky zmizely a nahradily je luxusní kaftany, hedvábné košile, semišová saka a kožené kabáty a když v roce 1971 předstoupil před objektiv Jeanloup Sieff, aby propagoval svůj první parfém, byl nahý. Jeho instrukce byly konkrétní: „Chci vyvolat skandál“.

    Foto: Pinterest

    Tento obraz se stal zoufale účinnou maskou. Saint Laurent, který v 60. a 70. letech většinu nocí protančil, sjetý úspěchem, slávou a neustále se měnícím koktejlem alkoholu, LSD a kokainu. Jeho vztah s Bergém se začal komplikovat, docházelo k ostrým, stále prudším hádkám. Bergé se nakonec odstěhoval, protože se nedokázal vyrovnat s Laurentovou naprostou sebestředností. Jak roky plynuly, oba měli jiné zájmy, jiné vášně, jiné milence.

    Jako symbolická dvojice fungovali až do konce. Zatímco Bergé se stával stále bojovnějším mluvčím, Laurent se stranil veřejnosti. Objevovaly se zvěsti o nemoci, o AIDS a pravidelné předčasné zprávy o jeho smrti. Warhol si do svých deníků zapsal: „YSL je takový génius, že to prostě nemůže vydržet, musí brát milion prášků a celá kancelář je v takové depresi, když je v depresi…“.

    „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“.

    Nakonec se Laurent úplně stáhl, Bergé to komentoval slovy: „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“ a jako vždy se o všechno postaral. „Všechno, co jsem neměl já, měl on. Jeho síla znamenala, že jsem se o něj mohl opřít, když mi docházel dech,“ řekl Saint Laurent v roce 2001.

    Dokonce i ve chvílích, kdy byl Laurent nejextrovertnější, ho chránila jeho skupina důvěrných přátel, ke konci se jeho svět omezil na ateliér na Avenue Marceau, prázdninový dům v Marrakéši a byt na Rue de Babylone, do něhož se dostávalo stéle méně lidí. Současně se podepsal pod vše od slunečních brýlí přes ložní prádlo až po cigarety, vydal licenci na řadu parfémů, které definovaly jeho éru, díky čemuž zůstalo jméno YSL pevně v centru pozornosti, zatímco muž za iniciálami pomalu mizel.

    Foto: Pinterest

    Laurent pokračoval v navrhování až do roku 2002, každá přehlídka se nemilosrdně poměřovala s jeho minulými hity a každou závěrečnou poklonu provázelo napětí z očekávání, zda zvládne dojít na konec mola.

    Yves Saint Laurent zemřel v roce 2008 ve svém pařížském bytě, jeho jméno však žije dál a možná právě vaši kabelku zdobí iniciály chlapce, který si šel za svým snem.

    Zdroj: theculturetrip.com, museeyslparis.com, theguardian.com

    Autor článku:

    ― Reklama ―

    Tři smyslně propletené iniciály, to je Yves Saint Laurent. Znáte příběh slavného zakladatele?

    Když Yves Saint Laurent v roce 1961 založil stejnojmenný módní dům, představil tak revoluční pojetí dámské módy. Inspiroval se strukturou pánských oděvů a pocitem síly, který s sebou jejich nošení přinášelo. Jeho přístup byl oslavou genderové proměnlivosti, která otřásla módním průmyslem.

    Nadějný chlapec z Alžírska

    Yvese Saint Laurenta narozeného v Alžírsku objevil vlivný francouzský spisovatel a ilustrátor Michel de Brunhoff, který zveřejnil jeho skici a představil ho Christianu Diorovi, který ho následně přijal, jako svého asistenta designu. Když Dior v roce 1957 předčasně zemřel, Saint Laurent se ve věku 21 let stal jeho nástupcem, bylo mu svěřeno zajištění budoucnosti nejúspěšnějšího módního domu na světě.

    „Yves Saint Laurent je mladý, ale je to obrovský talent. Ve své poslední kolekci ho považuji za otce třiceti čtyř ze sto osmdesáti návrhů. Myslím, že nastal čas to odhalit tisku. Moje prestiž tím neutrpí.“ Christian Dior, červenec 1957

    Saint Laurent se stal objektem okamžité fascinace. Byl to tichý, nesmělý mladý muž s úhledně rozdělenou pěšinkou, úzkostnýma očima schovanýma za tlustými brýlemi a křehkým tělem zahaleným do těsného černého obleku. Po nadšených recenzích brzy následovaly recenze pochybovačné a o dva roky později využil dům Dior Laurentova povolání do armády a mladého muže se zbavil. Po necelých třech týdnech ve službě se Laurent psychicky sesypal a byl přijat do psychiatrické léčebny, ve 24 letech se z něj stala troska.

    Foto: Pinterest

    Ale Laurent nebyl sám. V době, kdy pracoval u Diora se seznámil s Pierrem Bergém a navázal s ním osobní i profesní vztah, který mu vydržel až do konce života. Bergé dostal Laurenta z léčebny a pomohl mu založit značku, jejíž tři smyslně propletené iniciály způsobily v 60. letech revoluci v pařížské módě, v 70. letech pohoršily svět a v 80. letech se nepokrytě prosadily.

    První přehlídka Yvese Saint Laurenta v lednu 1962 se setkala s mírným ohlasem. V následujících letech však jeho hvězda stoupala. Vytvořil nápady, které se přes noc staly senzací a později nadčasovými ikonami.

    Foto: Pinterest

    Z káčátka se stala hrdá labuť

    V polovině 60. let se jeho značka ready-to-wear Rive Gauche stala celosvětovým fenoménem a nabídla ženám cenově dostupný kousek YSL snu. Mladý a nesmělý návrhář zmizel a na jeho místo nastoupil okouzlující, zdánlivě jistý muž, který byl víc než jen známým jménem, podobně jako Coco Chanel se stal nejsvůdnějším ztělesněním své značky.

    Tisk zachycoval Laurenta na večírcích s Halstonem a Warholem v New Yorku či na pařížských večírcích s múzami, jako byly Betty Catroux či Loulou de la Falaise.

    Foto: Pinterest

    Jeho tmavé obleky zmizely a nahradily je luxusní kaftany, hedvábné košile, semišová saka a kožené kabáty a když v roce 1971 předstoupil před objektiv Jeanloup Sieff, aby propagoval svůj první parfém, byl nahý. Jeho instrukce byly konkrétní: „Chci vyvolat skandál“.

    Foto: Pinterest

    Tento obraz se stal zoufale účinnou maskou. Saint Laurent, který v 60. a 70. letech většinu nocí protančil, sjetý úspěchem, slávou a neustále se měnícím koktejlem alkoholu, LSD a kokainu. Jeho vztah s Bergém se začal komplikovat, docházelo k ostrým, stále prudším hádkám. Bergé se nakonec odstěhoval, protože se nedokázal vyrovnat s Laurentovou naprostou sebestředností. Jak roky plynuly, oba měli jiné zájmy, jiné vášně, jiné milence.

    Jako symbolická dvojice fungovali až do konce. Zatímco Bergé se stával stále bojovnějším mluvčím, Laurent se stranil veřejnosti. Objevovaly se zvěsti o nemoci, o AIDS a pravidelné předčasné zprávy o jeho smrti. Warhol si do svých deníků zapsal: „YSL je takový génius, že to prostě nemůže vydržet, musí brát milion prášků a celá kancelář je v takové depresi, když je v depresi…“.

    „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“.

    Nakonec se Laurent úplně stáhl, Bergé to komentoval slovy: „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“ a jako vždy se o všechno postaral. „Všechno, co jsem neměl já, měl on. Jeho síla znamenala, že jsem se o něj mohl opřít, když mi docházel dech,“ řekl Saint Laurent v roce 2001.

    Dokonce i ve chvílích, kdy byl Laurent nejextrovertnější, ho chránila jeho skupina důvěrných přátel, ke konci se jeho svět omezil na ateliér na Avenue Marceau, prázdninový dům v Marrakéši a byt na Rue de Babylone, do něhož se dostávalo stéle méně lidí. Současně se podepsal pod vše od slunečních brýlí přes ložní prádlo až po cigarety, vydal licenci na řadu parfémů, které definovaly jeho éru, díky čemuž zůstalo jméno YSL pevně v centru pozornosti, zatímco muž za iniciálami pomalu mizel.

    Foto: Pinterest

    Laurent pokračoval v navrhování až do roku 2002, každá přehlídka se nemilosrdně poměřovala s jeho minulými hity a každou závěrečnou poklonu provázelo napětí z očekávání, zda zvládne dojít na konec mola.

    Yves Saint Laurent zemřel v roce 2008 ve svém pařížském bytě, jeho jméno však žije dál a možná právě vaši kabelku zdobí iniciály chlapce, který si šel za svým snem.

    Zdroj: theculturetrip.com, museeyslparis.com, theguardian.com

    ― Reklama ―

    Místo čokolády kalhotky. Skims uvádí adventní kalendář plný svůdností

    Značka Skims nezklamala a opět dokazuje, že umí překvapit. Spolu se zimní kolekcí přišla společnost s adventním kalendářem, jenž rozhodně není obyčejnou vánoční klasikou. Stvořený je pro všechny "fashionistky", jež rády kombinují pohodlí s luxusem a milují každý den odhalit malý módní zážitek. Co je na něm tak jedinečného? Obsahuje 25 párů kalhotek, které zpestří každé ráno a udělají z čekání na Vánoce opravdovou radost.

    Fíky ovládají sociální sítě. Je libo smoothie nebo carpaccio?

    Fíky vstupují do světa kulinárního glamour jako neodolatelný vizuální magnet. Jejich příjemná textura a medové tóny okamžitě promění talíř ve fotografii hodnou instagramového feedu. Influenceři i food blogeři si je zamilovali pro jejich schopnost kombinovat eleganci s hravostí. Od carpaccia až po smoothie bowls. Fík dává jídlu šmrnc, který se fotí sám. Je symbolem sofistikovaného, moderního životního stylu, kde estetika a zdraví tančí ruku v ruce.

    Koncern LVMH pod taktovkou jedné rodiny. Arnaultovi vlastní většinu jeho akcií

    Zakladatel a dlouholetý lídr skupiny LVMH Bernard Arnault završil klíčovou etapu své celoživotní strategie. Série cílených nákupů akcií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů přiblížila jeho rodinu k absolutnímu ovládnutí největšího luxusního konglomerátu světa. Francouzská média potvrzují, že Arnaultovi nyní drží více než polovinu akcií společnosti. V době, kdy trh s luxusem prochází zpomalením, posílil byznysmen svou pozici s přesností, která definuje jeho podnikání.

    Louis Vuitton následuje světlo. Vánoční kampaní vzdává hold cestování

    Francouzský módní dům Louis Vuitton je další z řady luxusních značek, které vítají rychle se blížící Vánoce. Ve své sváteční kampani s názvem Le Voyage des Lumières se tentokrát vydává na dechberoucí cestu světla, kterou definuje zářící lampion. Vzdává tím hold své dlouhé historii, jejíž kořeny leží nejen v tradičním řemeslu, ale především touze po cestování.

    Hútíové po téměř pěti letech propustili modelku. Porušovat měla „morální kódy“

    Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po téměř pěti letech opět na svobodě. O víkendu o tom reportovala agentura AFP. Pětadvacetiletá žena byla uvězněna v roce 2021 vojenskou skupinou Hútíové, jež od roku 2015 vládne části země. Jako důvod pro její zatčení tehdy uvedla "porušování lokálních morálních kódů", což lidskoprávní organizace označují za nepodložené.

    Bizarní dieta dle Vogue. Sedmdesátky se s poruchami příjmu opravdu nemazlily

    V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl "crash dietu". Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.

    Po stopách ikon: Ann Demeulemeester servíruje poetickou temnotu

    Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.

    CFDA rozdala svá ocenění. Tentokrát slaví Ralph Lauren i Thom Browne

    New York přivítal v pondělí večer jednu z nejdůležitějších událostí roku. CFDA Awards totiž představují módní protiklad Oscarů a slouží jako významné ocenění amerických designérů. Cenu si tentokrát domů odnesli návrháři Ralph Lauren, Thom Browne, Donatella Versace nebo sestry Olsenovy. Ocenění módní ikony zase od Anny Wintour převzal rapper A$AP Rocky.

    Nevěsty podzimu 2026 mají jasno. Svatební šaty vlají v rytmu ikon

    Nedávný Bridal Fashion Week v New Yorku promluvil. Deklaroval trendy podzimu 2026 a potvrdil to, co mnozí očekávali. Svatební šaty budoucí sezóny čerpají z uplynulých i teprve připravovaných svateb slavných ikon. Značky reflektují šaty Seleny Gomez, Charli XCX a odhadují, jaké oblékne Taylor Swift. To vše doplňuje záplava krajky a volánů ve stylu Marie Antoinette.

    Coperni přepisuje bodycare. Oblečení napouští prospěšnými bakteriemi

    Značka Coperni ví, jak vytvořit virální moment a posunout hranice nemožného. Ať už to byly šaty modelky Belly Hadid ve spreji, nebo robotičtí psi na módní přehlídce. Tentokrát se však její zakladatelé Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli vydat komerčnějším směrem a představit kolekci oděvů napuštěných synbiotickou směsí, jež byste jinak našli ve své ledničce.

    Zemřela Marina Yee. Jako členka Antverpské šestky přepsala pravidla módy

    Módní svět opustila významná návrhářská ikona, designérka Marina Yee. Zemřela dne 1. listopadu po boji s rakovinou, a to ve věku 67 let. Známá byla především jako členka proslulé skupiny Antverpská šestka, která koncem 80. let přepsala pravidla tehdejší módy. Většinu své kariéry však strávila mimo světla módních reflektorů, a to jako učitelka renomovaných univerzit.

    Prada přetváří diváka. Instalace „The Audience“ na Frieze Week mění roli publika 

    Prada se tradičně účastní jednoho z nejvýznamnějších uměleckých a kulturních týdnů. Frieze Week je událost konající se v Londýně, na které se prezentují nová díla, instalace a performance světově uznávanými umělci, galeristy a designéry. Instalace patřící Pradě se stává každý rok strategií, jak módu propojit se světem umění. A značka každoročně sklízí na Frieze Weeku úspěch. Ani tento rok nebude výjimkou. 

    Kosmetická taštička je již pasé. Na její místo nastupují beauty charms

    Letošní lavina trendy přívěsků nabírá na obrátkách. Zatímco létu dominovaly virální plyšáci Labubu nebo hravé doplňky, podzimu vévodí takzvané beauty charms. Jedná se o miniaturní verze základních pomocníků z tradičních kosmetických taštiček. Na současné scéně signalizují nejen trvající vládu maximalismu, ale také touhu milovníků módy ukázat svůj status.

    TikTok Highlights: Podzimní trend vrací na scénu lásku k učení

    Sociální síť TikTok letos na podzim pohltil nový trend. Koncept zvaný "personal curriculums" vzbuzuje v uživatelích ztracenou lásku k učení, vzdělávání a rozvíjení sebe sama. V jeho srdci leží jednoduchý předpoklad, tedy vytvoření vlastního rozvrhu libovolných "předmětů". Jednat se může o touhu naučit se lépe vařit, zahradničit nebo konečně pochopit fyzikální zákony.

    Rýže jako nová „it“ složka parfémů. Svět vůní tíhne k čistotě

    Rýže se stává hvězdou moderní parfumerie. Pudrová, a přitom překvapivě všestranná, otevírá prostor pro neotřelé kompozice, jež kombinují smyslový komfort se sofistikovanou esencí. Parfuméři využívají rýži k dosažení hloubky, která výsledek dělí od komerčních vůní. Masivní popularita vonných produktů s rýží dokazují, že food složky definují aktuální "estetiku" luxusních parfémů.

    Stranger Things míří do finále. Comeback doplní beauty i módní spolupráce

    Konec listopadu přivítá návrat populárního seriálu Stranger Things. Na obrazovky se vrací se svou pátou a poslední sérií, která vyvrcholí poslední den letošního roku. Velké finále si žádá stejně významné oslavy. Na pomoc proto přispěchaly beauty a módní značky, jež nabízejí speciální spolupráce. Do Hawkins vás vtáhnou boty, kabelky, přívěsky nebo tematický make-up.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―