Více

    ― Reklama ―

    Již Miranda z ikonického filmu filmu Ďábel nosí Pradu ukázala na příkladu blankytně modrého svetru důležitost barev v módním světě. Jejich význam však sahá daleko za hranice estetičnosti. Důkazem je takzvaný dopamine dressing, tedy tvorba outfitů vyvolávajících příjemné pocity. V potaz pak musíte vzít jak barvu, tak styl a texturu.

    Volba našich outfitů promlouvá k ostatním a napovídá jim něco o nás. Ať už to, že míříme na pracovní schůzku, nebo že jsme milovníci výrazných vzorů. Stejně důležité, jak móda působí na ostatní je ovšem také to, jak dopadá na nás samotné. Důkazem je takzvaný dopamine dressing, tedy typ oblékání propagovaný vědci i psychology, usilující o pozvednutí nálady nebo sebevědomí.

    Termín vychází z psychologie barev, ale také teorie vnímání sebe sama. Dle něj nošení jistých odstínů, ale také textur a stylů vytváří dopamin, známý také jako hormon štěstí. Vylučován je totiž ve chvílích, kdy se cítíme šťastní nebo sebevědomí. Volba toho správného outfitu tak může vést nejen k estetickému výsledku, ale především k pocitu sebejistoty, bezpečí a vytouženého štěstí.

    Zdroj: Versace

    Dopad outfitů vychází z takzvaného enclothed cognition, v překladu zahaleného poznání. Náš mozek si totiž různé barvy, ale také jednotlivé kousky nebo styly spojuje s jistými emocemi nebo dojmy. Nelze proto představit jeden univerzální look, který by všem okamžitě zlepšil den. Záleží tedy hlavně na vašich osobních preferencích, ale také dané náladě nebo příležitosti, pro kterou se oblékáte.

    Vysoká kvalita dodá pocit sebevědomí

    Jedním způsobem, jak „dopamine dressing“ do šatníku zapracovat, je tvorba takzvaného capsule wardrobe. Jedná se o perfektně ucelený set navzájem kombinovatelných a nadčasových kousků. Kromě kvality však jednotlivé produkty vybírejte podle toho, jaké pocity ve vás vyvolávají. Dalším trikem je doplnit základní outfit osobními poklady, jako jsou šperky či šátek po mamince.

    Zdroj: Miu Miu

    Kromě toho nezapomínejte především na komfort. Upnuté džíny nebo špatně sednoucí sako mohou vyvolávat pocit úzkosti, který vám k náladě rozhodně nepřidá. Pokud jde o barvy, ty výraznější obecně vyvolávají lepší náladu. Modrá uklidňuje, žlutá dodává energii a červená stimuluje. Nebojte se proto na jaře zkombinovat trendy puntíky s nadčasovými proužky v hned několika odstínech.

    @lilypebbles 5 days of dopamine dressing #fyp #dopaminedressing #summeroutfits ♬ Back on 74 – Stan 🙂

    Zdroje: Forbes, The Wardrobe Consultant, Very Well Mind, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Foto:Pucci

    Štěstí ukryté v outfitu. Odemkněte sílu dopamine dressing

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Již Miranda z ikonického filmu filmu Ďábel nosí Pradu ukázala na příkladu blankytně modrého svetru důležitost barev v módním světě. Jejich význam však sahá daleko za hranice estetičnosti. Důkazem je takzvaný dopamine dressing, tedy tvorba outfitů vyvolávajících příjemné pocity. V potaz pak musíte vzít jak barvu, tak styl a texturu.

    - Reklama -

    Volba našich outfitů promlouvá k ostatním a napovídá jim něco o nás. Ať už to, že míříme na pracovní schůzku, nebo že jsme milovníci výrazných vzorů. Stejně důležité, jak móda působí na ostatní je ovšem také to, jak dopadá na nás samotné. Důkazem je takzvaný dopamine dressing, tedy typ oblékání propagovaný vědci i psychology, usilující o pozvednutí nálady nebo sebevědomí.

    Termín vychází z psychologie barev, ale také teorie vnímání sebe sama. Dle něj nošení jistých odstínů, ale také textur a stylů vytváří dopamin, známý také jako hormon štěstí. Vylučován je totiž ve chvílích, kdy se cítíme šťastní nebo sebevědomí. Volba toho správného outfitu tak může vést nejen k estetickému výsledku, ale především k pocitu sebejistoty, bezpečí a vytouženého štěstí.

    Zdroj: Versace

    - Reklama -

    Dopad outfitů vychází z takzvaného enclothed cognition, v překladu zahaleného poznání. Náš mozek si totiž různé barvy, ale také jednotlivé kousky nebo styly spojuje s jistými emocemi nebo dojmy. Nelze proto představit jeden univerzální look, který by všem okamžitě zlepšil den. Záleží tedy hlavně na vašich osobních preferencích, ale také dané náladě nebo příležitosti, pro kterou se oblékáte.

    Vysoká kvalita dodá pocit sebevědomí

    Jedním způsobem, jak „dopamine dressing“ do šatníku zapracovat, je tvorba takzvaného capsule wardrobe. Jedná se o perfektně ucelený set navzájem kombinovatelných a nadčasových kousků. Kromě kvality však jednotlivé produkty vybírejte podle toho, jaké pocity ve vás vyvolávají. Dalším trikem je doplnit základní outfit osobními poklady, jako jsou šperky či šátek po mamince.

    Zdroj: Miu Miu

    Kromě toho nezapomínejte především na komfort. Upnuté džíny nebo špatně sednoucí sako mohou vyvolávat pocit úzkosti, který vám k náladě rozhodně nepřidá. Pokud jde o barvy, ty výraznější obecně vyvolávají lepší náladu. Modrá uklidňuje, žlutá dodává energii a červená stimuluje. Nebojte se proto na jaře zkombinovat trendy puntíky s nadčasovými proužky v hned několika odstínech.

    @lilypebbles 5 days of dopamine dressing #fyp #dopaminedressing #summeroutfits ♬ Back on 74 – Stan 🙂

    Zdroje: Forbes, The Wardrobe Consultant, Very Well Mind, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Fermentace ve světě kosmetiky? Slibuje vyšší účinnost skin care

    Zatímco svět gurmánů termín fermentace spojuje se sklenicí kimchi nebo kefíru, kosmetický průmysl ho povyšuje na novou úroveň. Bakteriální proces, jenž zajišťuje přeměnu složek do lépe vstřebatelné podoby, se vkrádá do složení pleťových produktů. Fermentované ingredience slibují intenzivnější účinnost a šetrnější působení. Trend, který zní jako výstřelek, vychází z letitých tradic východní medicíny.

    Módní značky hledí vpřed. Nabízí resort kolekce pro jaro 2026

    Speciální cruise a resort řady fungují jako pomyslný most mezi hlavními ready-to-wear kolekcemi. Zatímco největší módní domy na jejich počest pořádají speciální přehlídky, ostatní luxusní značky zůstávají u kampaní. Řada z nich proto nedávno odhalila nejnovější návrhy pro jaro příštího roku. Inspiraci čerpají z historie, tarot karet, Paříže či módy 90. let.

    Pozor na Labubu bez certifikace. Z roztomilého plyšáčka se stává toxický démon

    Když se na trhu objeví nová kultovní senzace, málokdy se někdo ptá, co za sebou zanechá. Labubu, postavička původně určená pro sběratele umění a designu, se během chvíle přetavila v lavinu napodobenin, zaplavující mezinárodní trh. V Česku se s těmito "fejky" setkáváme v podobě plyšáků, přívěsků na klíče či obalů na mobil. Všechny ale něco spojuje. Zcela chybějící informace o výrobci, složení a bezpečnosti.

    Luxus má nový symbol. Trendy pánské hodinky zmenšují ciferník

    Už dávno jsou pryč doby, kdy stylový pánský outfit musely podtrhnout maximalistické blyštivé hodinky. Luxus nyní mluví jiným jazykem. Mezi stereotypicky maskulinní modely pronikly nové trendy kousky. Na rozdíl od jejich předchůdců je zdobí menší ciferník, připomínající spíše dámské hodinky. Do svých looků už je zařadila nejedná pánská módní ikona.

    Dior potvrdil nevyhnutelné. Maria Grazia Chiuri po devíti letech odchází

    Módní scéna se ve čtvrtek konečně dočkala zprávy, kterou již několik měsíců očekávala. Zástupci Dior oznámili oficiální odchod kreativní ředitelky dámských kolekcí Marie Grazie Chiuri. Návrhářka opustí slavný módní dům po devíti letech. Do historie se zapsala především díky svým feministickým kolekcím. Prozatím není jasné, kdo ji v pozici nahradí.

    Burberry otevře vlastní galerii. Dočkáme se jí v roce 2027

    Britská módní značka Burberry spojila síly s prestižním londýnským muzeem Victoria and Albert Museum a v roce 2027 tak představí vlastní galerii. Projekt, který přetvoří stávající Fashion Gallery na zcela nový výstavní prostor s názvem The Burberry Gallery, je považován za významný krok nejen pro britskou kulturu, ale i pro samotný brand Burberry, jenž se snaží znovu upevnit svou pozici na trhu luxusní módy.

    Jacquemus odstartoval léto. V Monte Carlu láká na speciální Beach Club

    S létem je ve světě módy neodlučitelně spjatá řada pop-upů a speciálních eventů pořádaných nejluxusnějšími značkami. Mezi pomyslné krále podobných akcí patří módní dům Jacquemus. Již několik let odhalí každé letní období speciální butik i plážový set-up. Jinak tomu není ani letos, společnost tentokrát odstartovala léto v Monte Carlu.

    Second hand už není plán B. Jeho trh roste rychleji než inflace

    Ještě nedávno byl second hand doménou těch, kteří chtěli ušetřit, nebo se oblékali „trochu jinak“. Dnes se z něj stává plnohodnotný módní proud. Podle aktuálního ThredUp Resale Reportu čeká trh s oblečením z druhé ruky velká budoucnost. Za pět let má dosáhnout hodnoty 367 miliard dolarů. Pro představu, to je vyšší číslo než představuje módní průmysl Itálie. A kdo za tímhle růstem stojí? Jednoznačně generace Z.

    Letní trendy se hlásí o slovo. Otevřete jim dveře svého šatníku

    Sluncem protkané dny se blíží mílovými kroky, a proto není na co čekat. O naši pozornost začínají bojovat letošní letní trendy. Některé však mohou být trochu oříšek. Nebojte se přesto otevřít jim dveře svého šatníku, uvidíte, že si v něm snadno najdou své právoplatné místo. Stačí je zkombinovat se správným doplňkem či ladícími nadčasovými kousky.

    Mezi elegancí a ideologií. Když Chanel špehovala pro Říši a Boss šil uniformy SS

    Když procházíte butiky Chanel nebo listujete kampaněmi Hugo Boss, málokdy si vzpomenete na chvíle, kdy se značky zapletly s jedním z nejtemnějších režimů 20. století. Zatímco Coco Chanel za války špehovala v pařížském hotelu Ritz pro nacistickou rozvědku, Hugo Boss oblékal příslušníky SS do pečlivě střižených uniforem. Luxus a moc se propojily s ideologií, která měla devastující následky pro celý svět.

    Dior cruise kolekce vzdala hold Římu. Do návrhů vetkala jeho historii

    Kreativní ředitelka Dior Maria Grazia Chiuri se s cruise kolekcí pro rok 2026 navrátila domů. Přehlídku totiž tentokrát odhalila ve svém rodném Římě. Návrhy proto řádně poctila jeho bohatou historii. Zaměřila se ale také na jeho stopu ve světě filmu. Výsledkem se stala jedna z jejích dosud nejpovedenějších show, která by ovšem mohla být její poslední.

    Léto volá po změně. Pánové vynosí mini šortky i pastelově růžovou

    S nadcházejícími letními měsíci přichází rovněž čas na změnu. Odložte kožené boty a prošívané bundy na dně šatních skříní. Vneste do svých outfitů čerstvý závan v podobě nejaktuálnějších trendů. Pánské módě mají letos v létě dominovat extra krátké šortky, monochromatické looky a klasická trička s nápisy. Na odvážlivce čeká i pastelově růžová barva.

    TikTok vyplodil další trend. Propaguje „zázračné“ chození po trávě

    Výlet do lesa, kochání se uklidňující zelení a procházení se po travnaté louce patří mezi zvyky, které jsou odjakživa považovány za prospěšné. Zdá se ovšem, že populární platforma TikTok v přirozeném počínání našla další virální trend. Její uživatelé totiž sdílí "zázračné" benefity takzvaného grounding nebo earthing, tedy propojení se s půdou.

    Nejcennější luxusní značkou je Porsche. Louis Vuitton předběhl letos Chanel

    Platforma Brand Finance každoročně vydává žebříček nejcennějších luxusních a prémiových značek. Letos seznamu již po osmé vládne společnost Porsche. V těsném závěsu se ovšem umístil módní dům Chanel, který tentokrát o jedno místo předběhl svou konkurenci, Louis Vuitton. Dior pak pro změnu získal titul nejsilnějšího luxusního brandu.

    Obléká Zendayu i Kendall Jenner. Kdo je Torishéju Dumi?

    Některým návrhářům trvá roky, než si získají pozornost módní scény. U jiných, jako je Torishéju Dumi, je to otázka pár měsíců. Talentovaná designérka poprvé zaujala v roce 2023 na Pařížském fashion weeku. O několik měsíců později oblékla herečku Zendayu a nedávno její kreace zazářila na Met Gala, kde její look předvedla modelka Kendall Jenner.

    Móda v kostce: Hermès má první sluchátka a Burberry čerpá z královské rodiny

    Značka Hermès uvede svá první designová sluchátka. Módní dům Burberry zase vydal jarní kampaň inspirovanou královskou rodinou, zatímco Rabanne zasadil letní kolekci do srdce Brazílie. Londýn vítá nejvýše umístěnou restauraci v Evropě, a to z dílny kuchaře Gordona Ramsay. A Pařížský týden pánské módy zná svůj oficiální kalendář.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―