Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Haute Couture, Prêt-à-porter nebo ItBag. Proklepněte si slovíčka z módního průmyslu a populární hastagy. Obstáli byste v této zkoušce?

    Haute Couture

    Nejčastější termín označující vysokou módu pochází z Francie a doslova znamená „vysoké šití“. Většinou se používá ve spojení se samostatnými módními domy, s návrháři nebo jednotlivými výrobky. Haute couture je synonymum pro anglickou high fashion. Můžete zaslechnout také pojem high-end s totožným významem.

    Prêt-à-porter

    Další významné francouzské slovo v překladu zní „připraveno na nošení“. Jde o oblečení v konfekčních velikostech určené a připravené k prodeji. Setkáte se s ním především na online stránkách. Synonymem je anglické ready to wear.

    Maison

    Jinými slovy: módní dům. Některé značky (např. Maison Valentino) ho mají přímo v názvu, jiné (např. Dior) termínem Maison označují sekci HOME.

    Savoir Faire

    Výraz pro anglické know how. Předpoklad k dokonalému vytvoření určitého looku, stylu nebo předmětu.

    Runway

    Slovem odvozeným od přistávací dráhy letadla se rozumí přehlídkové molo, na kterém módní dům nebo návrhář předvádějí své výtvory.

    Catwalk

    Slovo „kočičí chůze“, neboli styl chůze modelek a modelů, se začalo hodně užívat už v devadesátých letech ve spojení se supermodelkami. Specialitou, ve které si libují módní kritici, je porovnávání catwalků ve videích na sociálních sítích.

    It-bag

    „Ta kabelka“ je designérský kousek za vysokou cenou. Zároveň jde o dlouholeté bestsellery a trendy kabelky.

    Gen Z

    Označuje generaci narozenou v letech 2000 – 2012, tedy mladé lidi, kteří konzumují největší procento jakékoliv módy.

    Fashion a High Jewelry (správně je i Jewellery)

    Fashion Jewelry zahrnují šperky vyrobené z obyčejných kovů a materiálů. Oproti tomu High Jewelry jsou šperky z hodnotných drahých materiálů a drahokamů. Vyrábí se ručně a jsou proto velmi unikátní.

    Mezi hojně používané instagramové hastagy v oblasti módy dnešních dní rozhodně patří:

    #ootd – outfit of the day

    Tag, který se přidává pod fotky a videa zaměřené na každodenní outfity.

    #outfitcheck

    Tag pro video, ve kterém lidé ukazují a popisují svůj outfit. Řada influencerů tvoří obsah pouze tímto stylem.

    @jacob_rtt

    rate the outfits 🔥 I‘ll dress up next time 🤞🏼#outfit#outfitcheck#style @THE FUTURIST @noelgoescrazy

    ♬ Baby – Spe3d_up_songs

    Zdroje: Instagram, YouTube, TikTok

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Foto:Reuters

    Osvojte si slova z módního světa, které by měl znát každý fashion lover

    Haute Couture, Prêt-à-porter nebo ItBag. Proklepněte si slovíčka z módního průmyslu a populární hastagy. Obstáli byste v této zkoušce?

    - Reklama -

    Haute Couture

    Nejčastější termín označující vysokou módu pochází z Francie a doslova znamená „vysoké šití“. Většinou se používá ve spojení se samostatnými módními domy, s návrháři nebo jednotlivými výrobky. Haute couture je synonymum pro anglickou high fashion. Můžete zaslechnout také pojem high-end s totožným významem.

    Prêt-à-porter

    Další významné francouzské slovo v překladu zní „připraveno na nošení“. Jde o oblečení v konfekčních velikostech určené a připravené k prodeji. Setkáte se s ním především na online stránkách. Synonymem je anglické ready to wear.

    Maison

    Jinými slovy: módní dům. Některé značky (např. Maison Valentino) ho mají přímo v názvu, jiné (např. Dior) termínem Maison označují sekci HOME.

    - Reklama -

    Savoir Faire

    Výraz pro anglické know how. Předpoklad k dokonalému vytvoření určitého looku, stylu nebo předmětu.

    Runway

    Slovem odvozeným od přistávací dráhy letadla se rozumí přehlídkové molo, na kterém módní dům nebo návrhář předvádějí své výtvory.

    Catwalk

    Slovo „kočičí chůze“, neboli styl chůze modelek a modelů, se začalo hodně užívat už v devadesátých letech ve spojení se supermodelkami. Specialitou, ve které si libují módní kritici, je porovnávání catwalků ve videích na sociálních sítích.

    It-bag

    „Ta kabelka“ je designérský kousek za vysokou cenou. Zároveň jde o dlouholeté bestsellery a trendy kabelky.

    Gen Z

    Označuje generaci narozenou v letech 2000 – 2012, tedy mladé lidi, kteří konzumují největší procento jakékoliv módy.

    Fashion a High Jewelry (správně je i Jewellery)

    Fashion Jewelry zahrnují šperky vyrobené z obyčejných kovů a materiálů. Oproti tomu High Jewelry jsou šperky z hodnotných drahých materiálů a drahokamů. Vyrábí se ručně a jsou proto velmi unikátní.

    Mezi hojně používané instagramové hastagy v oblasti módy dnešních dní rozhodně patří:

    #ootd – outfit of the day

    Tag, který se přidává pod fotky a videa zaměřené na každodenní outfity.

    #outfitcheck

    Tag pro video, ve kterém lidé ukazují a popisují svůj outfit. Řada influencerů tvoří obsah pouze tímto stylem.

    @jacob_rtt

    rate the outfits 🔥 I‘ll dress up next time 🤞🏼#outfit#outfitcheck#style @THE FUTURIST @noelgoescrazy

    ♬ Baby – Spe3d_up_songs

    Zdroje: Instagram, YouTube, TikTok

    ― Reklama ―

    Velký návrat značky Alexander Wang. Jak vypadá nová „Wang Girl“?

    Alexander Wang se po sedmi letech vrátil na módní kalendář New York Fashion Week s kolekcí, která vyzařuje sebevědomí i vyzrálou estetiku. Show navíc oslavil 20. výročí od založení své značky. V jeho pojetí slaví návrat primárně ikona "Wang Girl". Tentokrát s příměsí kostkovaného potisku, ostrých kontur a vizí ženy, jež vládne vlastnímu času. Návrhář poskládal odkaz minulosti a transformoval jej v siluetu moderní ženy.

    Fendi v obložení atraktivních barev. Módní dům naservíroval perfektní paletu

    Paleta barev z dílny Fendi pro letošní podzim a zimu funguje jako obraz římské oblohy při západu slunce. Tmavě listnatá zelená, hluboká zemitá hnědá a šedá grafitová, s nádechem petrolejově modré, přecházejí do světlých, skoro až rozbředlých tónů terakoty a práškově růžové. Šarlatová a "bubblegum pink" dodávají nečekaný akcent. Výsledek působí jako harmonická kompozice, v níž má každý odstín přesnou roli.

    Prada zkoumá identitu. Její proměnlivost ztvárnila Scarlett Johansson

    Módní dům Prada vydal další kampaň představující jeho ikonickou kabelku Galleria. Její tváří se již potřetí stala herečka Scarlett Johansson, tentokrát pod taktovkou režiséra Yorgose Lanthimos. Související krátký film popisuje proměnlivost našich identit, reflektující rovněž různé podoby, které za uplynulé roky nabyla i samotná taška.

    Proč se z módního světa vytratily večírky? Bujarost střídá sofistikovanost

    Večírky patří k módě stejně jako přehlídková mola. V 90. letech i před pandemií určovaly rytmus celé éry a staly se laboratoří ikonických obrazů. Paparazzi tehdy přinášeli snímky plné kouře, šampaňského a hedvábných rób, jež později definovaly pojem glamour. Kdo chtěl mluvit o módě, musel znát i atmosféru elitních parties. Co se tedy změnilo?

    Gustaf Westman redefinuje sváteční design. Tentokrát ve spolupráci s IKEA

    Gustaf Westman patří k nejvýraznějším jménům designu a opět potvrzuje, že jeho tvorba přesahuje hranice tradičního pojetí interiéru. Po nedávné spolupráci s automobilkou BMW přichází další projekt, tentokrát s IKEA. Kolekce Home of Celebration spojuje energii barev, organické tvary a rukopis Westmana s dostupným světem švédské značky. Výsledkem je 12 objektů, jež mění pohled na sváteční stolování.

    Michael Kors nabízí únik. Kolekci pro jaro a léto 2026 ponořil do klidu

    Svou nejnovější kolekci sice již ve středu odhalil Ralph Lauren, oficiální kalendář Newyorského týdne módy však odstartoval návrhář Michael Kors. Na Manhattanu představil své návrhy pro nadcházející jaro a léto. Při jejich tvorbě čerpal z léta plného cestování a vytouženého pocitu úniku. Splývavé dlouhé siluety a jemné materiály nabídly závan klidu.

    Frankenstein okusil luxus. Filmové kostýmy doplnily šperky od Tiffany & Co.

    Slavný šperkařský dům Tiffany & Co. pomohl probudit k životu tajemný příběh Frankensteina. Značka spolupracovala na kostýmech nejnovějšího filmového zpracování legendárního románu. Snímku propůjčila na 27 archivních i moderních kousků svých luxusních šperků. Ozdobila jimi především looky postavy Elizabeth, kterou ztvárnila herečka Mia Goth.

    Gen Z plní vlastní šálky. Trend „Fill your own cup“ radí, jak nevyhořet

    Z prázdného šálku nejde nalévat. Nejnovější trend "fill your own cup" mladé generaci na sociálních sítích připomíná, že péče o sebe není sobeckost, ale základní předpoklad psychického a fyzického zdraví. V době neutichajících notifikací a téměř nekonečných povinností se stává nezbytností zpomalit, dobít energii, a teprve pak ji opět rozdávat dál.

    Padesátkrát a stále poprvé. Trenčkoty umí překvapit, nebojte se trendy obměn

    Trenčkoty jsou letos znovu v módě, i když z ní vlastně nikdy neodešly. Ikonický béžový kousek prošel evolucí a obchody jej nyní jako na běžícím páse nabízí v roztodivných variacích. Módní domy a jejich návrháři dokazují, že jeden z nejpraktičtějších prvků vašeho šatníků je takzvaným statement piece, zapadajícím do každé generace i stylu.

    Ralph Lauren vidí trojbarevně. Odstartoval Newyorský týden módy

    Započal kolotoč zářijových týdnů módy. Přehlídky odhalující kolekce pro jaro a léto 2026 neoficiálně odstartovala show z dílny Ralph Lauren. Návrhář nabídl decentní eleganci, kterou podtrhla výrazná paleta barev. Skládala se totiž pouze ze tří odstínů, černé, bílé a červené. Designér tak učinil krok stranou od klasického preppy stylu a pronikl do modernismu.

    Pánská obuv si pohrává s kontrastem. Paříž diktuje podzimní footwear

    Pánská obuv na Pařížském týdnu módy pro podzim a zimu 2025 působila jako nejpřímější indikátor současných trendů. Z přehlídek i showroomů totiž vzešly modely, které pracují s jasnými kontrasty. Těšit se můžeme na sportovní základ převedený do luxusu, klasiku přeformátovanou do experimentu nebo minimalistické tvary postavené proti maximalismu.

    Gentle Monster boduje. Perfektní kampaně doplňuje příkladový marketing

    Gentle Monster patří mezi značky, které proměnily způsob, jakým móda komunikuje se svými zákazníky. Z korejského výrobce brýlí se stal kulturní hráč, jenž dokáže spojit architekturu, umění a marketing do jednoho dokonalého celku. Každá kolekce působí jako kapitola příběhu, který se odehrává v digitálních kampaních, ale i ve fyzickém prostoru.

    TikTok radí, jak zachránit den. Nový trend klade důraz na maličkosti

    Sociální síť TikTok přichází s dalším trendem, který slibuje pohodovější běžné dny. Koncept s názvem "Save the Day", tedy "Zachraň den" radí, jak překonat hodiny naplněné pouze prací a neztratit u toho sám sebe. Klíčem k vyrovnanější náladě jsou dle něj drobné aktivity, které nás opět "ukotví". Může jít o čtení knížky, procházku nebo hovor s kamarádem.

    Rosalía oblékla Calvin Klein. Zpěvačka září v čerstvé kampani

    Módní dům Calvin Klein naverboval do své nejnovější kampaně další známou osobnost. Jeho ikonické spodní prádlo tentokrát v reklamě pro letošní podzim oblékla španělská zpěvačka Rosalía. Na fotografiích, o které se postarala fotografka Carlijn Jacobs, pózuje v kolekcích Icon Cotton Modal a Heritage Cotton, a to ve vaně, baggy džínách i s krajtou.

    Jacquemus připíjí s Veuve Clicquot. Společně vzdávají hold silným ženám

    Francouzský módní dům Jacquemus a výrobce luxusního šampaňského Veuve Clicquot představují poetickou spolupráci. V jejím srdci leží limitovaná edice lahve La Grande Dame 2018 vintage a skulpturální chladicí set. Značky spojuje nejen láska pro tradici a řemeslo, ale i úcta k silným ženám. Obojí podtrhuje obliba žluté barvy symbolizující radost.

    M.A.C Cosmetics má novou tvář. Beauty značku zastoupí Doja Cat

    Zpěvačka Doja Cat odhalila novou beauty spolupráci. Na uplynulém předávání ocenění MTV Video Music Awards potvrdila, že se stala novou globální ambasadorkou společnosti M.A.C Cosmetics. Na červeném koberci totiž předvedla klasickou rudou rtěnku v odstínu Lady Danger. Přihlížející ovšem vzápětí překvapila, když si z ní s chutí ukousla.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―