Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Neziskové organizace i odborníci upozorňují na kampaně módních značek, které se snaží zákazníky přilákat na oblečení z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky o zelené módě ovšem nejsou tak přesné, jak se může na první pohled zdát. Většina z takových produktů je totiž vyrobená z recyklovaného plastu. Výsledné módní kousky už se proto nedají znovu recyklovat.

    Na věšácích i regálech velkých módních značek můžeme čím dál častěji spatřit kousky se zelenou cedulkou. Ta většinou hrdě hlásá, že byl produkt vytvořený z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky se pak jednotlivé společnosti snaží prezentovat jako ekvivalent udržitelné módy. Tak jednoduchá ovšem situace ohledně recyklace oblečení není. Upozorňují na to různé neziskové organizace i odborníci.

    Problém je ten, že až 93 procent těchto „recyklovaných“ kousků je vyrobených z recyklovaných plastových lahví, nikoli starého oblečení. Potvrdila to například nezisková organizace Textile Exchange a firma Changing Markets. Původ produktu je tedy i nadále ve fosilních palivech. Obyčejnou plastovou lahev je přitom možné recyklovat pětkrát až šestkrát. Tričko z recyklovaného polyesteru, a tedy i plastových lahví, už ale znovu recyklovat nelze.

    Co se tedy děje s odpadem textilu, který tak usilovně vytváříme? V Evropě většina z něj putuje na skládky, nebo se pálí. Asi jen 22 procent z něj najde nové využití. Nikoli ale na nové módní kousky. Místo toho se z něj vyrábí izolace, vycpávky do matrací nebo hadry na úklid. „Méně než jedno procento látek použitých na oblečení je recyklováno do nového,“ vysvětlili zpravodajské agentuře AFP zástupci Evropské komise.

    Textil z více než dvou vláken recyklovat nelze. Končí proto na skládkách i přeplněných trzích v Africe a Asii

    Reycklace textilu je proto mnohem komplexnější, než opětovné zpracování materiálů, jako je sklo nebo papír. Oblečení vyrobené z více než dvou vláken proto odborníci považují za nerecyklovatelné. Zpracování kousků, které recyklaci umožňují, je zase poměrně energeticky a cenově náročné. Bavlna pro změnu při recycklaci ztrácí svou kvalitu a musí být proto zkombinována s dalšími vlákny. I čistě bavlněné produkty proto čelí stejnému problému.

    Řešením pak není ani recyklace polyesteru. „Je totiž často nečistý a zkombinovaný s ostatními materiály, jako je elastan nebo lycra, což zabraňuje jakémukoli opětovnému zpracování,“ vysvětlila Lauriane Veillard ze sítě Zero Waste Europe. Také proto různé environmentální skupiny vyžadují, aby se přestal polyester zcela vyrábět. V současnosti tak téměř veškerý textil „západních“ spotřebitelů končí na nefunkčních trzích nebo škodlivých skládkách v Africe či Asii.

    Zdroj: Fashion Network, Euractiv, The Daily Star, X, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Módní průmysl nadšeně propaguje recyklované produkty. Přesto k záchraně planety nepřispívá

    Neziskové organizace i odborníci upozorňují na kampaně módních značek, které se snaží zákazníky přilákat na oblečení z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky o zelené módě ovšem nejsou tak přesné, jak se může na první pohled zdát. Většina z takových produktů je totiž vyrobená z recyklovaného plastu. Výsledné módní kousky už se proto nedají znovu recyklovat.

    - Reklama -

    Na věšácích i regálech velkých módních značek můžeme čím dál častěji spatřit kousky se zelenou cedulkou. Ta většinou hrdě hlásá, že byl produkt vytvořený z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky se pak jednotlivé společnosti snaží prezentovat jako ekvivalent udržitelné módy. Tak jednoduchá ovšem situace ohledně recyklace oblečení není. Upozorňují na to různé neziskové organizace i odborníci.

    Problém je ten, že až 93 procent těchto „recyklovaných“ kousků je vyrobených z recyklovaných plastových lahví, nikoli starého oblečení. Potvrdila to například nezisková organizace Textile Exchange a firma Changing Markets. Původ produktu je tedy i nadále ve fosilních palivech. Obyčejnou plastovou lahev je přitom možné recyklovat pětkrát až šestkrát. Tričko z recyklovaného polyesteru, a tedy i plastových lahví, už ale znovu recyklovat nelze.

    Co se tedy děje s odpadem textilu, který tak usilovně vytváříme? V Evropě většina z něj putuje na skládky, nebo se pálí. Asi jen 22 procent z něj najde nové využití. Nikoli ale na nové módní kousky. Místo toho se z něj vyrábí izolace, vycpávky do matrací nebo hadry na úklid. „Méně než jedno procento látek použitých na oblečení je recyklováno do nového,“ vysvětlili zpravodajské agentuře AFP zástupci Evropské komise.

    - Reklama -

    Textil z více než dvou vláken recyklovat nelze. Končí proto na skládkách i přeplněných trzích v Africe a Asii

    Reycklace textilu je proto mnohem komplexnější, než opětovné zpracování materiálů, jako je sklo nebo papír. Oblečení vyrobené z více než dvou vláken proto odborníci považují za nerecyklovatelné. Zpracování kousků, které recyklaci umožňují, je zase poměrně energeticky a cenově náročné. Bavlna pro změnu při recycklaci ztrácí svou kvalitu a musí být proto zkombinována s dalšími vlákny. I čistě bavlněné produkty proto čelí stejnému problému.

    Řešením pak není ani recyklace polyesteru. „Je totiž často nečistý a zkombinovaný s ostatními materiály, jako je elastan nebo lycra, což zabraňuje jakémukoli opětovnému zpracování,“ vysvětlila Lauriane Veillard ze sítě Zero Waste Europe. Také proto různé environmentální skupiny vyžadují, aby se přestal polyester zcela vyrábět. V současnosti tak téměř veškerý textil „západních“ spotřebitelů končí na nefunkčních trzích nebo škodlivých skládkách v Africe či Asii.

    Zdroj: Fashion Network, Euractiv, The Daily Star, X, YouTube

    ― Reklama ―

    Na křídlech překvapení. Týdny módy zaskočily domácí estetikou i vojenskými prvky

    Překvapení se zřejmě stává novým měřítkem estetiky. V kolekcích nedávných světových fashion weeků vyplouvají na povrch tvůrčí odvážnosti, které posouvají hranice očekávání. Elegantní uniformní odkazy se mísí s domestikovanou nostalgií, materiály se vrací v nových podobách a moment překvapení získává status skutečného kurátorského gesta.

    Móda v kostce: Valentino má novou tvář a boty Jil Sander x Puma jsou zpět

    Módní dům Valentino má novou ambasadorku, nově ho bude zastupovat herečka Dakota Johnson. Vivienne Westwood uspořádala svou první show v Saúdské Arábii a Jil Sander x Puma vrací na scénu svou ikonickou spolupráci. Partnerství opět rozšiřují rovněž značky MM6 Maison Margiela a Salomon. Luxusní skupina Kering prodá svou beauty sekci společnosti L'Oréal.

    Akční žánr opět ožívá. Snímek Jedna bitva za druhou dobývá filmová plátna

    Režisér Paul Thomas Anderson znovu dokázal, že do křesla režiséra zkrátka patří. Jeho nejnovější snímek s názvem Jedna bitva za druhou sklízí nadšené ohlasy nejen od diváků, ale také přísných kritiků. Napínavý, humorný, ale přesto hluboký a provokativní děj opět probouzí k životu akční žánr. Leonardo DiCaprio vás navíc ani tentokrát nenechá vydechnout.

    TikTok Highlights: Káva získala novou podobu, nese název proffee

    Uživatelé sociální sítě TikTok nikdy nepohrdnou žádným lifestyle nebo wellness trikem. Není proto divu, že si zamilovali proffee, tedy kávu doplněnou o protein nebo kolagen. Slibují si od ní benefity v podobě žádaného přísunu energie, ale také regeneraci svalů či dokonce úbytek váhy. Je ovšem trendy nápoj tak výhodný, jak se na obrazovkách telefonů tváří?

    Retailboss hlásí návrat k detailu. Brože jako symbol dostupného luxusu 

    Server Retailboss potvrzuje, že brože vstoupily do své renesance s energií, která proměňuje módní trh. Z doplňku, kdysi vnímaného jako odkaz na minulost, se stává klíčový symbol současného stylu. Statistiky ukazují růst tržeb o více než 200 procent za poslední tři měsíce. Tento skok vyjadřuje hlubokou proměnu vztahu mezi módou a emocí. Brož se mění v tichý luxus, který paradoxně vypráví příběh o maximalismu.

    Rijád přivítá fashion week. Otevře dveře i světovým módním domům

    I když série klasických týdnů módy skončila, není všem přehlídkám konec. Vlastní fashion week totiž od 16. října přivítá rovněž Rijád. Jeho teprve třetí edice pak překročí dosavadní hranice. Poprvé se ho zúčastní rovněž světové módní domy. Odstartuje ho speciální show z dílny Vivienne Westwood a do zdárného konce akci dovede Stella McCartney.

    Shein míří do Paříže. Plány na kamenný obchod vyvolaly protesty

    Nedávné rozhodnutí fast fashion řetězce Shein otevřít v Paříži svůj první kamenný obchod vyvolalo silné reakce. Usídlit se totiž hodlá v obchodním domu BHV Marais z roku 1856. Některé značky proto v reakci nákupní centrum opouští, zatímco jeho zaměstnanci uspořádali v pátek 10. října protest. Shein dle nich poškozuje jméno francouzského módního průmyslu.

    Alaïa zkoumá nový minimalismus. Nabízí hybrid tichého luxusu

    Pieter Mulier představil v Paříži kolekci Alaïa SS26. Každý krok modelek plynul s přesností, která diktovala novou formu minimalistického klidu. V prostoru naplněném odlesky zrcadel se zrodila móda, jež dýchá vlastním rytmem. Pomalým, přesným a podmanivým. Pieter Mulier vytváří architekturu oděvu, v níž se dekonstrukce a třásně stávají jazykem ženskosti. Alaïa se opět ukázal jako módní dům, který nepotřebuje senzaci, aby zaujal.

    Loewe a On opět spolupracují. Přináší první společné tenisky Cloudsolo

    Španělský módní dům Loewe a švýcarská sportovní značka On opět spojily své síly. Pro letošní podzimní a zimní kolekci připravily své první společně navržené tenisky s názvem Cloudsolo. Model spojuje jedinečný přístup k módě a pokročilou inovaci. Jeho cílem je splnit moderní potřeby pohodlí při neustálém pohybu v rušných světových velkoměstech.

    Balenciaga vítá novou éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Když Pierpaolo Piccioli poprvé vstoupil do pařížského sídla Balenciagy, zůstal v tichu, které obvykle předchází revoluci. V archivu módního domu strávil tři dny, v nichž se z historie stala hmota a z paměti textura. Tam, mezi záhyby taftu a zvlněnými siluetami, našel novou odpověď na otázku moderní elegance. Jeho debut pro jaro a léto 2026 otevírá kapitolu, jež propojuje čistotu formy s designovou těžkostí. Balenciaga se mění v chrám, kde látka mluví hlasem streetwear současnosti.

    TikTok Highlights: Tradiční kávě konkuruje trendy mushroom coffee

    Milovníci wellness a lifestyle tipů i triků na sociální síti TikTok již před pár lety objevili alternativu tradiční kávy s názvem mushroom coffee. Takzvaná houbová káva však v posledních měsících narůstá na popularitě. Dle jejích zatvrzelých fanoušků totiž slibuje přísun energie, ovšem bez rizika úzkosti a s bonusem posílení imunity, zlepšení pozornosti a snížení zánětů.

    Fendi láká do nového království v Miláně. Otvírá brány Palazzo Fendi

    Luxusní móda, prvotřídní umění a historická architektura vytváří dechberoucí mozaiku jménem Palazzo Fendi. Světoznámá římská značka otvírá dveře nového království v Miláně. Při příležitosti nedávného Milánského fashion weeku odhalila zrekonstruované prostory své vlajkové pobočky v italském hlavním městě módy. Ukrývají pak nejen butik, ale rovněž exkluzivní restaurace a řemeslný ateliér.

    Once upon a time. Historické vědění ukrývají nejkrásnější knihovny světa

    Knihovny rozhodně nejsou jen tiché sály naplněné prachem. Na mnoha místech světa slouží jako ceněné svatostánky, ve kterých lidé v úžasu zaklánějí hlavy. Uvnitř klášterů, univerzit i jen samostatně stojící, knihovny patří mezi oblíbená turistická místa. Díky bohu si zatím u návštěvníků ponechávají zasloužený respekt a jejich atmosféra tak na vás může naplno dýchat.

    Od heroinu k Ozempicu. Cesty jak být chic se mění, tlak na štíhlost zůstává

    Propadlé lícní kosti, dětsky útlé paže, špičatá kolena. Herečky a modelky to často maskují, ale proměny jejich siluet z posledních let jasně ukazují, že žijeme v éře Ozempic chic. Můžeme si namlouvat, že tentokrát je za hubnutím medicína v podobě léku potlačujícího chuť k jídlu. Ve skutečnosti jsme esteticky, ale i filozoficky mnohem blíž zatracované éře heroin chic, než jsme si možná ochotní připustit.

    Victoria Beckham dorazila na Netflix. Nový dokument odkrývá hvězdnou oponu

    Streamovací služba Netflix přivítala ve čtvrtek nový hvězdný dokument. V jeho středu stojí bývalá zpěvačka a úspěšná návrhářka Victoria Beckham. Třídílný seriál slibuje odkrytí její nelehké cesty na vrchol módního průmyslu, kam se jen tak někdo nepodívá. Součástí příběhu jsou nejen archivní záběry, ale také rozhovory s předními osobnostmi módní scény.

    Day to night. Chytré outfity vás z práce vezmou rovnou do víru noci

    Pracovně vytíženým ženám se snadno stane, že zatímco přes den jsou potřeba na formálním meetingu a v kanceláři, večer je čeká uvolněná zábava na úrovni. Naštěstí je módní svět příznivý i složitým situacím. Umožňuje proto vytvořit outfit vhodný k celodennímu nošení. K perfektnímu výsledku stačí pouze pár promyšlených kousků a správný styling.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―