Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Neziskové organizace i odborníci upozorňují na kampaně módních značek, které se snaží zákazníky přilákat na oblečení z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky o zelené módě ovšem nejsou tak přesné, jak se může na první pohled zdát. Většina z takových produktů je totiž vyrobená z recyklovaného plastu. Výsledné módní kousky už se proto nedají znovu recyklovat.

    Na věšácích i regálech velkých módních značek můžeme čím dál častěji spatřit kousky se zelenou cedulkou. Ta většinou hrdě hlásá, že byl produkt vytvořený z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky se pak jednotlivé společnosti snaží prezentovat jako ekvivalent udržitelné módy. Tak jednoduchá ovšem situace ohledně recyklace oblečení není. Upozorňují na to různé neziskové organizace i odborníci.

    Problém je ten, že až 93 procent těchto „recyklovaných“ kousků je vyrobených z recyklovaných plastových lahví, nikoli starého oblečení. Potvrdila to například nezisková organizace Textile Exchange a firma Changing Markets. Původ produktu je tedy i nadále ve fosilních palivech. Obyčejnou plastovou lahev je přitom možné recyklovat pětkrát až šestkrát. Tričko z recyklovaného polyesteru, a tedy i plastových lahví, už ale znovu recyklovat nelze.

    Co se tedy děje s odpadem textilu, který tak usilovně vytváříme? V Evropě většina z něj putuje na skládky, nebo se pálí. Asi jen 22 procent z něj najde nové využití. Nikoli ale na nové módní kousky. Místo toho se z něj vyrábí izolace, vycpávky do matrací nebo hadry na úklid. „Méně než jedno procento látek použitých na oblečení je recyklováno do nového,“ vysvětlili zpravodajské agentuře AFP zástupci Evropské komise.

    Textil z více než dvou vláken recyklovat nelze. Končí proto na skládkách i přeplněných trzích v Africe a Asii

    Reycklace textilu je proto mnohem komplexnější, než opětovné zpracování materiálů, jako je sklo nebo papír. Oblečení vyrobené z více než dvou vláken proto odborníci považují za nerecyklovatelné. Zpracování kousků, které recyklaci umožňují, je zase poměrně energeticky a cenově náročné. Bavlna pro změnu při recycklaci ztrácí svou kvalitu a musí být proto zkombinována s dalšími vlákny. I čistě bavlněné produkty proto čelí stejnému problému.

    Řešením pak není ani recyklace polyesteru. „Je totiž často nečistý a zkombinovaný s ostatními materiály, jako je elastan nebo lycra, což zabraňuje jakémukoli opětovnému zpracování,“ vysvětlila Lauriane Veillard ze sítě Zero Waste Europe. Také proto různé environmentální skupiny vyžadují, aby se přestal polyester zcela vyrábět. V současnosti tak téměř veškerý textil „západních“ spotřebitelů končí na nefunkčních trzích nebo škodlivých skládkách v Africe či Asii.

    Zdroj: Fashion Network, Euractiv, The Daily Star, X, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Módní průmysl nadšeně propaguje recyklované produkty. Přesto k záchraně planety nepřispívá

    Neziskové organizace i odborníci upozorňují na kampaně módních značek, které se snaží zákazníky přilákat na oblečení z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky o zelené módě ovšem nejsou tak přesné, jak se může na první pohled zdát. Většina z takových produktů je totiž vyrobená z recyklovaného plastu. Výsledné módní kousky už se proto nedají znovu recyklovat.

    Na věšácích i regálech velkých módních značek můžeme čím dál častěji spatřit kousky se zelenou cedulkou. Ta většinou hrdě hlásá, že byl produkt vytvořený z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky se pak jednotlivé společnosti snaží prezentovat jako ekvivalent udržitelné módy. Tak jednoduchá ovšem situace ohledně recyklace oblečení není. Upozorňují na to různé neziskové organizace i odborníci.

    Problém je ten, že až 93 procent těchto „recyklovaných“ kousků je vyrobených z recyklovaných plastových lahví, nikoli starého oblečení. Potvrdila to například nezisková organizace Textile Exchange a firma Changing Markets. Původ produktu je tedy i nadále ve fosilních palivech. Obyčejnou plastovou lahev je přitom možné recyklovat pětkrát až šestkrát. Tričko z recyklovaného polyesteru, a tedy i plastových lahví, už ale znovu recyklovat nelze.

    Co se tedy děje s odpadem textilu, který tak usilovně vytváříme? V Evropě většina z něj putuje na skládky, nebo se pálí. Asi jen 22 procent z něj najde nové využití. Nikoli ale na nové módní kousky. Místo toho se z něj vyrábí izolace, vycpávky do matrací nebo hadry na úklid. „Méně než jedno procento látek použitých na oblečení je recyklováno do nového,“ vysvětlili zpravodajské agentuře AFP zástupci Evropské komise.

    Textil z více než dvou vláken recyklovat nelze. Končí proto na skládkách i přeplněných trzích v Africe a Asii

    Reycklace textilu je proto mnohem komplexnější, než opětovné zpracování materiálů, jako je sklo nebo papír. Oblečení vyrobené z více než dvou vláken proto odborníci považují za nerecyklovatelné. Zpracování kousků, které recyklaci umožňují, je zase poměrně energeticky a cenově náročné. Bavlna pro změnu při recycklaci ztrácí svou kvalitu a musí být proto zkombinována s dalšími vlákny. I čistě bavlněné produkty proto čelí stejnému problému.

    Řešením pak není ani recyklace polyesteru. „Je totiž často nečistý a zkombinovaný s ostatními materiály, jako je elastan nebo lycra, což zabraňuje jakémukoli opětovnému zpracování,“ vysvětlila Lauriane Veillard ze sítě Zero Waste Europe. Také proto různé environmentální skupiny vyžadují, aby se přestal polyester zcela vyrábět. V současnosti tak téměř veškerý textil „západních“ spotřebitelů končí na nefunkčních trzích nebo škodlivých skládkách v Africe či Asii.

    Zdroj: Fashion Network, Euractiv, The Daily Star, X, YouTube

    ― Reklama ―

    Chanel obléká rappera. Novým ambasadorem značky je A$AP Rocky

    Herečka Margaret Qualley a rapper A$AP Rocky čeká hvězdná svatba. Alespoň v alternativním vesmíru Chanel. Módní dům odhalil krátké video z dílny režiséra Michela Gondry, v němž slavného hudebníka představuje jako svého nejnovějšího ambasadora. Zároveň se jedná o teaser k chystané show s názvem Métiers d’Art, kterou v úterý 2. prosince přivítá New York.

    LVMH loví talenty, Kering loví značky. Oba velikáni formují budoucnost luxusu

    LVMH i Kering vstupují do nové etapy růstu. Skupiny formující tvář globálního luxusu posouvají portfolia směrem k budoucnosti. LVMH sází na čerstvé talenty a řemeslné mistrovství. Kering buduje investiční jednotku, jež mapuje značky, technologie i subkulturní směry. Oba giganti sledují proměnu zákazníka a reagují s vizí přesahující hranice tradičního luxusu.

    Šaty už nestačí. Elie Saab přetváří sny v luxusní rezidence z betonu a zlata

    Značka Elie Saab rozšiřuje svůj vytříbený estetický svět. Představila projekt Stellar by Elie Saab, první značkový rezidenční komplex na ostrově Yas v Abú Dhabí. Tímto krokem navazuje na svou globální expanzi do segmentu luxusních nemovitostí. Stopy její značky lze nalézt po celém světě, od Karibiku přes Maledivy až po švýcarské Alpy, stejně jako na nedávno uvedené debutové jachtě Elie Saab.

    Příběh touhy a vzdoru. Vivienne Westwood probouzí k životu mangu NANA

    Milovnící anime a módy, nastal váš čas. Vivienne Westwood si nachystala podzimní překvapení plné mangy. Značka spolu s Ai Yazawa vytvořila kolekci, jež se inspirovala slavnými japonskými manga komiksy. Spolupráce, která propojuje melancholii tokijských nocí s nezkrotným britským duchem, oživuje šperky, látky i siluety, jež v manze vypráví o svobodě, touze a vzdoru.

    TikTok Highlights: Trendy videa sdílejí vytoužený „flow state“

    Vaše soustředění směřuje k dané aktivitě, okolí se rozplývá a vy nemyslíte na nic jiného než přítomnost. I tak by mnozí uživatelé sociální sítě TikTok popsali "flow state". Tedy stav, který momentálně vyzdvihuje lavina virálních videí. Sdílejí totiž momenty, kdy lidé při často obyčejných aktivitách zapomínají na vše ostatní a ocitají se ve chvíli stvořené jen a pouze pro ně.

    Versace překračuje milník. Prada značku v prosinci přivítá pod svá křídla

    Luxusní skupina Prada Group letos v dubnu překvapila módní svět, když oznámila svou koupi módního domu Versace. Dohoda za 1,25 miliardy eur následovala krátce poté, co z pozice kreativní ředitelky značky odešla Donatella Versace. Teprve v úterý 2. prosince však společnost plně vstoupí do vesmíru Prada. Čeká ji nová éra kombinující její legendární historii a inovaci.

    REFY přináší chromový launch. Nová kolekce svítí sama o sobě

    REFY je značka, která evokuje dokonale upravené obočí. Každá žena si ji spojuje s její krásnou zakladatelkou a jejím netypickým vzhledem, jenž proměnila ve svou přednost. Vytvořila značku, jejímž posláním je dodat ženám sebevědomí, především v oblasti obočí. Při příležitosti výročí existence značky REFY představuje limitovanou edici Chrome Collection.

    Róby Alžběty II. znovu září. Velká výstava odhaluje příběhy jejího stylu

    Výstava věnovaná Alžbětě II. představuje desítky jejích ikonických rób i doplňků, které dlouho formovaly vizuální podobu britské monarchie. Návštěvníci mohou nahlédnout do zákulisí stylu Alžběty II., jeho symboliky i vývoje napříč dekádami. Expozice odhaluje nejen propracované detaily oděvů, ale také příběhy návrhářů, tradic a událostí, jež se do nich otiskly.

    Greenpeace našel nebezpečné látky v oblečení Shein. Překračují limity EU

    Fast fashion řetězec Shein čelí v Evropě další kauze. Německá odnož neziskové organizace Greenpeace odhalila nejnovější report, dle kterého v jeho oblečení našla nebezpečné látky. Jejich množství přitom přesahuje hranice předepsané Evropskou unií. Potenciálně toxické chemikálie pak mohou vést k řadě onemocnění, poškozují ovšem také životní prostředí.

    Paříž dobývá čerstvý designový skvost. Café Nuances otevírá novou pobočku

    Nová pobočka Café Nuances v Paříži se mění v magnet pro generaci, která vyhledává design s naprostou vizuální razancí. Le Marais získává prostor, jenž pracuje s intenzivní estetikou a přitahuje pozornost rychlostí virálního postu. Atmosféra vibruje kovovým leskem, červeným světlem a podmanivým minimalismem. Kavárna posouvá běžný rituál do sféry, kde se design stává zážitkem. Zapisuje se mezi lokace, jež sdílení podporují jako součást své identity.

    Magazín Complex zveřejnil seznam módních ikon. Je ale opravdu relevantní?

    Magazín Complex zveřejnil seznam 25 módních ikon 21. století a potvrdil tím svou fascinaci popkulturními stálicemi. Výběr sestavený ze jmen, která vládnou globálním trendům a obálkám časopisů, zvýrazňuje sílu mainstreamu. Žebříček prezentuje osobnosti s obří mediální gravitací a odhodláním tvořit vlastní vizuální jazyk. Reflektuje současnou touhu po ikonách, jež dokáží okamžitě rezonovat s publikem. Zapomíná ale, že módní scéna dýchá i jinými barvami a touží po nových tvářích.

    Po stopách módních ikon: Jak Nicolas Ghesquière zachránil módní dům Balenciaga

    Bylo mu pětadvacet let, pracoval z vypůjčené kanceláře a navrhoval oblečení s přesností, jež působila spíš jako plán než módní skica. Nicolas Ghesquière převzal téměř zapomenutý dům Balenciaga a proměnil ho v nejprogresivnější laboratoř moderního luxusu. Zázemí skromné, ambice neomezené. Definoval novou epochu elegance, v níž se experiment stává jazykem nové éry. S odstupem čtvrtstoletí se na jeho začátek vzpomíná jako na jeden z nejdůležitějších momentů módy.

    Krása je jeho jazykem. Tom Ford ji přenesl z módy na filmové plátno

    Tom Ford, původně uznávaný módní návrhář a bývalý kreativní ředitel značek Gucci a Yves Saint Laurent, se stal jedním z mála designérů, kterým se podařilo úspěšně proniknout také do světa filmu. Svou preciznost, smysl pro detail a estetickou vytříbenost přenesl z přehlídkových mol na filmové plátno, kde zaujal snímky A Single Man nebo Nocturnal Animals. 

    Když pouliční styl vzývá luxus. Pharrell Williams čerpá ze skateboardové obuvi

    Skateboardová obuv zaznamenává výrazný návrat na módní scénu, a právě na tento trend reaguje i Pharrell Williams. Pro Louis Vuitton představil model LV Tilted, který spojuje pouliční estetiku s luxusem francouzské značky. Nové pánské tenisky vycházejí z vintage nízkých skateboardových bot z přelomu milénia, jejichž siluetu reinterpretují v moderním duchu.

    Móda v kostce: Swarovski rozzářil Paříž a Marty Supreme má merch

    Značky vítají Vánoce pomocí kampaní, ale i speciálních výloh či pop-upů. Výjimkou není ani společnost Swarovski, jež letos rozsvítila Avenue des Champs-Élysées. Louis Vuitton oznámil, že cruise kolekci pro rok 2027 odhalí v New Yorku. Dr. Martens a Marc Jacobs revidují Kiki Boot a Nike servíruje polívku v Číně. Timothée Chalamet vydal merch k filmu Marty Supreme.

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Vypráví 150 let historie módního domu

    Vydavatelství Assouline ve spolupráci s Louis Vuitton uvádí knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módního domu od jeho založení až po současnost. Autor Arthur Dreyfus zpracoval 406 stran a 320 obrazových materiálů do formy vizuální kroniky značky, jež definuje francouzský luxus. Předmluvu napsal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha již vyšla a okamžitě se stala jedním z nejdiskutovanějších titulů letošní módní knihovny.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―