Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Pomyslné hlavní město severní Itálie patří mezi nejdůležitější módní hot spoty. Dává tedy smysl, že Miláno kromě očekávaných přehlídek přivítalo také Summit UNECE. Jednalo se o konferenci zaměřenou na takzvanou The Sustainability Pledge, tedy síť aktérů, jejíž cíl je vytvořit více transparentní, cirkulární a udržitelný módní průmysl.

    Čím dál více firem, organizací i vlád začíná usilovat o udržitelnější módní průmysl. Všichni totiž začali chápat jeho ohromný negativní vliv na naši planetu, například kvůli vypouštění skleníkových plynů, přispívajících ke klimatické změně, nebo ohromnému množství textilního odpadu. Evropská hospodářská komise Organizace spojených národů (UNECE) proto před třemi lety založila iniciativu s názvem The Sustainability Pledge.

    Její tříleté výročí se začátkem tohoto týdne rozhodla uctít summitem Vision & Visibility: Scaling Transparency. Událost zorganizovala UNECE ve spolupráci s Fondazione Pistoletto Cittadellarte v milánském design muzeu Triennale. The Sustainability Pledge tvoří síť různých aktérů, usilujících o více transparentní, sledovatelný, cirkulární a udržitelný textilní i obuvní sektor. Konference se proto soustředila na dosavadní úspěchy i budoucí cíle.

    Zástupci UNECE proto vydali report, ve kterém prezentovali výsledky aktivit současných 110 „pledges“, tedy závazků, na nichž se podílelo 800 partnerů z 28 států. Zmínili v něm především 35 klíčových indikátorů výkonu, pomáhajících pochopit úroveň sledovatelnosti a transparentnosti módních produktů. Mezi zmíněné účastníky iniciativy pak patří politici, experti, zástupci firem, akademici i neziskové organizace.

    UNECE apeluje na zapojení nových aktérů. Pokrýt by měli celý svět

    Stejně důležitá jako minulost je ale také budoucnost a s ní související kroky. Účastníci konference proto zdůraznili především potřebu zapojit co nejvíce dalších aktérů, a to sice ze všech regionů, především však z těch nacházejících se na jižní polokouli. „Dokud tento problém nepokryjeme globálně, na širší škále, vždy budeme mít mezery pro možnosti nerovnováhy,“ vysvětlila výkonná tajemnice UNECE Tatiana Molcean.

    Dodala rovněž, že upřednostňuje regionální přístup před tím státním. Další podmínkou pro úspěšnější proměnu textilního průmyslu jsou podle závěrů konference také globální regulace. Molcean tak prohlásila, že nestačí například pouze ty, v současnosti zavedené Evropskou unií. Dále je dle ní potřeba vytvořit prostředí, ve kterém existuje zájem o to investovat do udržitelných řešení.

    Zdroje: WWD, Fibre2Fashion, UNECE, YouTube, X

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Miláno přivítalo UNECE Summit. Za cíl si stanovil větší udržitelnost i transparentnost módního průmyslu

    Pomyslné hlavní město severní Itálie patří mezi nejdůležitější módní hot spoty. Dává tedy smysl, že Miláno kromě očekávaných přehlídek přivítalo také Summit UNECE. Jednalo se o konferenci zaměřenou na takzvanou The Sustainability Pledge, tedy síť aktérů, jejíž cíl je vytvořit více transparentní, cirkulární a udržitelný módní průmysl.

    Čím dál více firem, organizací i vlád začíná usilovat o udržitelnější módní průmysl. Všichni totiž začali chápat jeho ohromný negativní vliv na naši planetu, například kvůli vypouštění skleníkových plynů, přispívajících ke klimatické změně, nebo ohromnému množství textilního odpadu. Evropská hospodářská komise Organizace spojených národů (UNECE) proto před třemi lety založila iniciativu s názvem The Sustainability Pledge.

    Její tříleté výročí se začátkem tohoto týdne rozhodla uctít summitem Vision & Visibility: Scaling Transparency. Událost zorganizovala UNECE ve spolupráci s Fondazione Pistoletto Cittadellarte v milánském design muzeu Triennale. The Sustainability Pledge tvoří síť různých aktérů, usilujících o více transparentní, sledovatelný, cirkulární a udržitelný textilní i obuvní sektor. Konference se proto soustředila na dosavadní úspěchy i budoucí cíle.

    Zástupci UNECE proto vydali report, ve kterém prezentovali výsledky aktivit současných 110 „pledges“, tedy závazků, na nichž se podílelo 800 partnerů z 28 států. Zmínili v něm především 35 klíčových indikátorů výkonu, pomáhajících pochopit úroveň sledovatelnosti a transparentnosti módních produktů. Mezi zmíněné účastníky iniciativy pak patří politici, experti, zástupci firem, akademici i neziskové organizace.

    UNECE apeluje na zapojení nových aktérů. Pokrýt by měli celý svět

    Stejně důležitá jako minulost je ale také budoucnost a s ní související kroky. Účastníci konference proto zdůraznili především potřebu zapojit co nejvíce dalších aktérů, a to sice ze všech regionů, především však z těch nacházejících se na jižní polokouli. „Dokud tento problém nepokryjeme globálně, na širší škále, vždy budeme mít mezery pro možnosti nerovnováhy,“ vysvětlila výkonná tajemnice UNECE Tatiana Molcean.

    Dodala rovněž, že upřednostňuje regionální přístup před tím státním. Další podmínkou pro úspěšnější proměnu textilního průmyslu jsou podle závěrů konference také globální regulace. Molcean tak prohlásila, že nestačí například pouze ty, v současnosti zavedené Evropskou unií. Dále je dle ní potřeba vytvořit prostředí, ve kterém existuje zájem o to investovat do udržitelných řešení.

    Zdroje: WWD, Fibre2Fashion, UNECE, YouTube, X

    ― Reklama ―

    Róby Alžběty II. znovu září. Velká výstava odhaluje příběhy jejího stylu

    Výstava věnovaná Alžbětě II. představuje desítky jejích ikonických rób i doplňků, které dlouho formovaly vizuální podobu britské monarchie. Návštěvníci mohou nahlédnout do zákulisí stylu Alžběty II., jeho symboliky i vývoje napříč dekádami. Expozice odhaluje nejen propracované detaily oděvů, ale také příběhy návrhářů, tradic a událostí, jež se do nich otiskly.

    Greenpeace našel nebezpečné látky v oblečení Shein. Překračují limity EU

    Fast fashion řetězec Shein čelí v Evropě další kauze. Německá odnož neziskové organizace Greenpeace odhalila nejnovější report, dle kterého v jeho oblečení našla nebezpečné látky. Jejich množství přitom přesahuje hranice předepsané Evropskou unií. Potenciálně toxické chemikálie pak mohou vést k řadě onemocnění, poškozují ovšem také životní prostředí.

    Paříž dobývá čerstvý designový skvost. Café Nuances otevírá novou pobočku

    Nová pobočka Café Nuances v Paříži se mění v magnet pro generaci, která vyhledává design s naprostou vizuální razancí. Le Marais získává prostor, jenž pracuje s intenzivní estetikou a přitahuje pozornost rychlostí virálního postu. Atmosféra vibruje kovovým leskem, červeným světlem a podmanivým minimalismem. Kavárna posouvá běžný rituál do sféry, kde se design stává zážitkem. Zapisuje se mezi lokace, jež sdílení podporují jako součást své identity.

    Magazín Complex zveřejnil seznam módních ikon. Je ale opravdu relevantní?

    Magazín Complex zveřejnil seznam 25 módních ikon 21. století a potvrdil tím svou fascinaci popkulturními stálicemi. Výběr sestavený ze jmen, která vládnou globálním trendům a obálkám časopisů, zvýrazňuje sílu mainstreamu. Žebříček prezentuje osobnosti s obří mediální gravitací a odhodláním tvořit vlastní vizuální jazyk. Reflektuje současnou touhu po ikonách, jež dokáží okamžitě rezonovat s publikem. Zapomíná ale, že módní scéna dýchá i jinými barvami a touží po nových tvářích.

    Z módy rovnou na talíř. Retro jídlo oslavuje svůj návrat

    Na stolech se znovu lesknou stříbrné podnosy, v koktejlových sklenkách tančí červené třešně a plátky okurky se stáčejí do spirál, jako by chtěly vyprávět příběh elegance minulých dekád. Gastronomie objevuje půvab retra. Ne jako nostalgii, ale staronový styl luxusu. V době minimalistických menu se vrací šarm opulentních receptů, které slaví detail, barvu i rituál.

    Met Gala 2026 zná své téma. Costume Art propojí vysokou módu s uměním

    Metropolitní muzeum umění v New Yorku již nyní přesouvá svou pozornost na příští rok. Zástupci tamního Costume Institute totiž v pondělí oznámili téma příští módní výstavy. Odvíjí se od něj rovněž dress code, v němž se v roce 2026 ponese proslulé Met Gala. Exhibice s názvem Costume Art připomene červenou nit napevno spojující klasické umění a svět vysoké módy.

    Trendy kabelky mažou hranice soukromí. Jaro 2026 definuje zranitelnost

    Příští jarní a letní sezóna působí na pozadí usychajícího listí a neoblomného chladu jako na míle vzdálená. Módní svět má přesto již nyní jasno, co ji definuje. Poslední vlna světových týdnů módy promluvila jasně, soukromí posouvá své hranice. Návrháři odhalili otevřené kabelky, často jen s jedním uchem, jež reflektují bouřlivou dobu a lákají svou zranitelností.

    Dior bloudí v magickém labyrintu. Módní dům vítá letošní Vánoce

    Sváteční atmosféra dolehla i na módní dům Dior. Značka koncem minulého týdne odkryla letošní téma vánoční kampaně. V Paříži navíc slavnostně odhalila výzdobu rodného domu Dior na 30 Avenue Montaigne. Jeho výzdoba odkazuje na nejnovější cruise kolekci, kterou ještě návrhářka Maria Grazia Chiuri představila v tajemných římských zahradách Villa Albani Torlonia.

    Znáte nejlehčí tkaninu na světě? Super Organza vznikla tak trochu „omylem“

    Super Organza patří k nejtenčím a nejlehčím tkaninám, které kdy člověk vytvořil. I když neplánovaně. Pochází z Japonska, z vývoje společnosti Amaike LLC, jejíž know-how vychází z technologického inženýrství v oblasti látek. Vlákna o tloušťce jedné pětiny lidského vlasu tvoří materiál o hmotnosti pěti gramů na metr čtvereční. Prada ho použila pro jaro 2024, zatímco Balenciaga ho zařadila do haute couture řady pro podzim 2025. V módních domech se z technického zázraku stala vysoce žádaná látka.

    Zlato, stříbro a transformace. Outhouse Jewellery redefinuje význam šperků

    Šaty s vlečkou z 24 karátového zlata a stříbrem vyšívané, ale princezna to není, jasný pane. I tak by se dala popsat práce Outhouse Jewellery, společnosti, která redefinovala nošení šperků. Už vám nemusí jen viset z uší nebo zdobit krk, do zlata se můžete doslova obléct a zazářit s ním na každém večírku. Úspěšná značka přichází s novou revoluční kolekcí Alchemy of 13. 

    Konečně romantika. Léto, kdy jsem zkrásněla přináší melancholického hrdinu

    Romantická "vztahovka" založená na milostném trojúhelníku? To už tady přece tolikrát bylo. Ano, ale obrovský úspěch a fanouškovský zásah třetí řady seriálu Léto, kdy jsem zkrásněla potvrdil, že každá generace potřebuje pořádnou dávku klasické romantiky. A také mužského hrdinu, který spíš mlčí, je otravně nedostupný, ale přesto přitažlivě tajemný.

    Ukradl Ralph Lauren Vánoce? Svátky ozdobí estetika amerického návrháře

    Letošní vánoční dekorace ovládl styl amerického návrháře Ralpha Lauren. Sociální síť TikTok praská ve švech návalem videí, jež sdílejí vánočními stromky zdobené interiéry plné kostkovaných přehozů, sametových látek a třpytivých křišťálových sklenic. Estetika Ralph Lauren Christmas připomíná tradiční Vánoce, ukrývá však nádech nostalgie a nadčasové elegance.

    Móda v kostce: Značky vydávají hvězdné kampaně a Rotate slaví debut

    Vánoce nejsou jediné téma, kolem kterého značky opřádají své nejnovější kampaně. Sarah Burton pro Givenchy obsadila do hlavní role resort kolekce Rooney Mara a Paula Simonon. Jacquemus a Stella McCartney pomocí hvězdných tváří propagují nejnovější kabelky a Canada Goose přizvala na pomoc hudebníka Willieho Nelson. Rotate zase slaví debutovou řadu obuvi.

    Společenský útlak má nové jméno. Spodní prádlo jako nový zdroj sebevědomí

    Po několika letech, kdy módní scéně dominovalo heslo „Free the Nipple“, se role obrátily. Do popředí opět proniklo nošení spodního prádla, a to hlavně sexy krajky a podprsenek. Trend, který byl dříve spojován se společenským útlakem žen, dnes dostává nový význam. Prádlo totiž nemusí jen zahalovat bradavky a dávat prsům dokonalý tvar, ale může se stát prostředníkem k vyjádření nově nabytého sebevědomí. 

    Generaci Z dohnala nostalgie. Její šatník formují trendy divokých devadesátek

    Noční můra rodičů generace Z opět zaťukala na dveře. Když se projdete po ulici, máte občas pocit, jako byste použili stroj času a vrátili se do dob divokých devadesátek. Toto desetiletí je známé pestrostí stylu, která se často odvíjela od populární hudby a definovala, jak vás ostatní vnímali. A hlavně diktovalo způsob, jakým se oblečete. Metal, pop, rock, grunge, indie rock a další. Hned na první pohled měl každý jasno, kam patříte. 

    Balmain má po 14 letech novou tvář. Módní dům povede Antonin Tron

    Legendární francouzská značka Balmain začátkem týdne oznámila nečekanou zprávu. Její kreativní vedení po 14 letech opouští návrhář Olivier Rousteing. Módní dům už ovšem zná svou novou tvář, kterou se stane designér Antonin Tron. Známý je svým vlastním labelem Atlein. Z jeho vedení ovšem nyní odejde, aby mohl svou tvůrčí činnost naplno zaměřit na Balmain.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―