Sytě modrá barva s názvem International Klein Blue je zpět na scéně. Zatímco letos jsme ji mohli vídat především v interiérovém designu, příští rok zazáří opět i v módě. Potvrdil to letošní Kodaňský fashion week. Jaká je historie barvy a proč je považována za tak výjimečnou?
Módní i interiérová scéna má nového favorita. Dobývá je barva International Klein Blue (IKB), pojmenovaná francouzským umělcem Yves Klein v polovině minulého století. Použil přitom speciální techniku, díky níž dokázal zachovat intenzitu čistého ultramarínového pigmentu, a to spojením s pryskyřicí. Následně si nechal způsob fixace barvy, který jí dodával sametový a světlo pohlcující povrch, patentovat.

Zdroj: Centre Pompidou
Poprvé barvu použil Klein už v roce 1957, a to v milánské galerii Apollinaire. Měla podle něj tehdy symbolizovat především přechod z hmotného do nehmotného. Jeho fascinace výrazným odstínem totiž pramenila z nebe, které vnímal jako dokonalé umělecké dílo.
Kleinovou nejznámější tvorbou jsou „Anthropometrie“, obrazy vzniklé otiskováním zabarvených lidských těl na plátno. Modrou však využíval i v sochách, například v „Portrait-relief of Arman“, kde jeho sytý pigment pokrývá bronzovou postavu kontrastující se zlatým pozadím.
Výrazná barva IKB zůstává i přes Kleinův patent na způsob fixace barvy volně použitelným odstínem, na rozdíl od kontroverzního monopolu současného britského sochaře Anishe Kapoora na známou barvu Vantablack. Exkluzivní práva na využití „nejčernější černé“ vyvolávají v uměleckých kruzích bouřlivé reakce.
Klein blue dobývá interiéry i mola. Vyzařuje z ní „main character energy“
Kleinova modrá je dodnes inspirací nejen v umění, ale i v designu a módě. Letos se barva vrátila do centra dění díky Copenhagen Fashion Week pro jaro a léto 2026. Objevila se nejen na molech, ale také v ulicích Kodaně.
Ve svých kolekcích ji představily například značky jako Caro Editions nebo Nicklas Skovgaard. Na návrzích působí překvapivě futuristicky a sebevědomě. Loni s ní zazářila rovněž sportovní značka The North Face.


Zdroj: Christopher Esber, Gabriela Hearst
Barva přitom není populární jen v módě, ale i na bytových doplňcích, v manikúře či make-upu. Její nositelé vyzařují „main character energy“ a každý outfit díky ní získává silný vizuální statement.
Další oblastí, kde je barva aktuálně na vzestupu, je interiérový design. Dokonale zapadá do současné éry maximalismu. Sociální sítě ukazují odstín na nábytku, stěnách i drobných dekoracích a statistiky potvrzují výrazný růst vyhledávání a prodejů.
@anoqie Did you know he created that colour? International Klein Blue. #ikb #yvesklein #design ♬ som original – luccs'
Psychologicky pak IKB navozuje pocit klidu a kreativity, díky čemuž se hodí do obývacích pokojů, ložnic i pracovních koutů. V kombinaci s bílou, zlatou, růžovou či zelenou pak dokáže nabídnout hravější využití.
Zdroje: Centre Pompidou, Yes Colours, Forbes, Who What Wear, Grafika Printco, Instagram, TikTok