Odchod Virginie Viard z vedení Chanel se stal jednou z nejžhavějších zpráv posledních týdnů. Stručné oficiální prohlášení známé značky a nepřítomnost návrhářky na poslední haute couture přehlídce vyvolaly řadu spekulací. Budoucnost francouzského velikána a jméno nového kreativního ředitele nebo ředitelky stále zůstávají velkou módní záhadou.
Červnová haute couture show smazala Viard z povrchu zemského
Na začátku června internet zaplavila zpráva o nečekaném odchodu kreativní ředitelky značky Chanel, Virginie Viard, a to po více než 30 letech působení u známého francouzského giganta. Stalo se tak pouhý měsíc po představení její resort kolekce pro rok 2025 v Marseille.
Ještě větší překvapení přišlo při červnové přehlídce haute couture, která jako by vymazala všechny stopy po slavné návrhářce z povrchu zemského. Podle oficiálního prohlášení kolekci navrhlo Fashion Design Studio, tedy interní tým Chanel. Bývá přitom zvykem, že i odcházející návrhář odhalí svou poslední řadu.
Přehlídku tak netradičně namísto pověstné návrhářské poklony uzavřela couture nevěsta. Následně se právem spustila vlna spekulací. Nezasloužila si Viard za těch několik desítek let, které domu věnovala, poslední rozlučku? Znamená to, že mezi vedením Chanel a bývalou kreativní ředitelkou došlo ke konfliktu?
Poslední kolekce Viard se staly terčem ostré kritiky
Odchod Viard možná nebyl tak nečekaný, jak se na první pohled zdá. Mnozí ho předpověděli na základě masivní kritiky a negativních recenzí jejích kolekcí v posledních několika sezónách.
Po nahrazení Karla Lagerfeld se Viard ocitla v nezáviděníhodné pozici. Lagerfeld se svou vizí pro Chanel vsadil na nebývalou inovaci, opulenci a dramatičnost, kterou vyvažoval jakousi staromódní elegancí.
Viard se rozhodla Lagerfeldovu dramatičnost utlumit. Do návrhů vnesla komerčnější nádech, a to v naději značku zmodernizovat a oslovit i mladší zákazníky. Módní kousky byly sice nositelnější, ale její snaha často přišla vniveč kvůli přílišnému opakování jistých prvků, občasné fádnosti a nešťastnému stylingu.
Éra Viard však paradoxně přinesla značce historicky nebývalý komerční úspěch. Tržby domu v roce 2023 vzrostly o 16 procent a podle instagramového profilu @databutmakeitfashion se popularita Chanel oproti loňskému roku ztrojnásobila.
Žezlo by mohl převzít Hedi Slimane, má to ovšem háček
Nový nástupce po Viard je zároveň dosud v nedohlednu. Pro mnohé je jasnou volbou kreativní ředitel Celine, Hedi Slimane. Podle platformy Business of Fashion Slimane uvízl ve složitém vyjednávání ohledně své smlouvy s LVMH, což by eventuálně mohlo vést k jeho přesunu do Chanel.
Slimane by se svou estetikou nepochybně dokázal Chanel modernizovat. Jeho pověstná potřeba kontrolovat všechny interní tvůrčí procesy, včetně návrhů, kampaní, brandingu a mnoho dalšího, by však mohla být problematická. To by pro takový kolos, jakým je módní dům Chanel, představovalo jisté riziko.
Zdroje: Business of Fashion, The New York Times, Instagram, Youtube