Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sociální sítě i média zaplnily články popisující „quiet luxury“, v překladu tichý luxus. Nejkvalitnější módní značky i známé osobnosti totiž čím dál častěji popularizují elegantní, jednoduché a nenápadné kousky. Odvracejí se tak od křiklavějšího a vyzývavého stylu spojeného s bohatstvím. Jedná se o novou kapitolu historie módy, nebo jen rychle prožitý trend?

    Minimalismus, elegance a nenápadnost v poslední době vyhrávají nad extravagantním luxusem, křiklavými barvami a honosnými materiály. Novináři i uživatelé sociálních sítí si změny povšimli především ve spojení s kostýmy seriálu Succession. V něm jsou hlavní postavy z nejbohatší vrstvy společnosti oblečené do luxusních, ale zdánlivě prostých outfitů. Znázorňují tak dokonale to, co společnost nyní nazývá „quiet luxury“, tedy tichý luxus.

    Pozornost na sebe nový styl přitáhl také díky herečce Gwyneth Paltrow a jejímu nedávnému vystoupení u soudu. Dorazila na něj totiž v jednoduchých, avšak většině společnosti nedostupných kouscích. Reflektovala tím také nejnovější kolekce luxusních značek, jako jsou Gucci, Saint Laurent, Balenciaga nebo Givenchy. V nich totiž převládla především jednoduchost a elegance. Sociální sítě proto zasáhla diskuze o tom, co taková změna znamená.

    Zdroj: Reuters

    I když se může ze současné debaty zdát, že módní svět čeká další revoluce, pravděpodobně tomu tak není. Vlna luxusní jednoduchosti se nejspíše stane pouze dalším krátce prožitým trendem. Důvodů pro takové tvrzení je hned několik. Nedá se například rozhodně tvrdit, že loga nejznámějších módních značek skromně ustoupila do pozadí. Spíše naopak, kousky s výraznými nápisy názvů společností jsou i nadále hrdě vystavené na regálech luxusních obchodů.

    Nejbohatší vrstvy své peníze komunikují tajným kódem, loga nepotřebují

    Z nabídky produkty s logy a nápisy nikdy nezmizí mimo jiné i kvůli tomu, že lidé své bohatství rádi ukazují. Chlubit se chtějí především ti, kteří své jmění získali nedávno, nebo alespoň ve světě bohatých nevyrostli. Jak jinak „new money“ světu ukázat, než za pomocí doslova křičícího loga? Lidé patřící do těch nejbohatších vrstev společnosti ovšem takovou potřebu nemají. Své bohatství totiž chtějí dokazovat pouze těm, kteří opravdový luxus poznají na míle daleko.

    Mluví za ně proto samotný materiál, nikoli logo nebo křiklavý nápis. Podobná tichá dohoda existuje mezi bohatými už po staletí. Nyní se ovšem díky zmíněnému seriálu nebo některým slavným osobnostem stala více viditelná i ostatním „smrtelníkům“. Někteří analytikové rovněž poukazují na to, že v době ekonomické krize nechtějí lidé upozorňovat na své bohatství. Nepřejí si přeci objevit se vedle titulků o blížící se recesi v obrovském kožichu a luxusních doplňcích.

    Snaha skrývat své jmění může souviset také se současným diskurzem „eat the rich“. Jedná se o poukazování na obrovský rozdíl mezi nejbohatším procentem společnosti a těmi ostatními. Téma se nedávno objevilo v seriálu White Lotus nebo filmech jako The Menu a The Triangle of Sadness. Ti nebohatší si kvůli němu uvědomili, že být bohatý už tak cool není. Nebo alespoň ne mezi těmi, co si o podobném luxusu nemohou ani nechat snít.

    Kvalitu neobejdete. Střední a nižší třídy si quiet luxury dovolit nemohou

    Ovšem jako v každém jiném případě, i nyní si většinová společnost přeje napodobovat to, co dělají ti nejbohatší. Právě proto se k minimalismu přiklonily také módní společnosti jako Miu Miu nebo Loewe, které jsou jinak známé více opulentními a extravagantními návrhy. Jedná se zkrátka o trend, který si přejí posunout o něco níže po své hierarchii zákazníků. Firmy jako Prada, Celine, Loro Piana, Brunello Cucinelli nebo The Row ale podobný styl považují za jádro své tvorby už dlouhodobě.

    Tentokrát je však pro mainstreamové milovníky módy o něco těžší luxusní trend následovat. Jeho podstatou je totiž to, že se nedá obejít. Kvalitní materiály jako kašmír nikdy svetrem ze Zary nebo Reserved nahradit nedokážete. Výsledkem by byl look připomínající každodenní průměrný outfit. Takovým stylem fanoušci módy nikoho neohromí. Vyplatí se jim proto raději našetřit na kabelku s logem, která alespoň všem jasně ukáže, co si mohou v módním světě dovolit.

    Quiet luxury je tedy pouze trend, který není inovativní, ani nečekaný. V minulosti jeho éru móda zažila například v 90. letech minulého století nebo v důsledku recese v roce 2008. Nejbohatší vrstvy společnosti, pyšnící se takzvanými „old money“, se v podobném stylu zase oblékají už po dekády. Současný trend proto s největší pravděpodobností brzy pomine. Existuje jen jedna cesta, jak by se mohl milovníkům módy hlouběji vepsat pod kůži.

    Spojený je totiž také s udržitelností a vyšší kvalitou. V tváří tvář recesi si někteří zákazníci přejí méně utrácet a nakupovat raději kousky, které jim vydrží několik let a nerozpadnou se po prvních dvou praních. Logicky proto také investují do elegantních a nestárnoucích outfitů, které zároveň odrážejí současné looky některých celebrit. Součástí módního průmyslu však ale budou vždy oba světy. Tedy jak tichá a pouze znalcům přístupná, tak křiklavá a o pozornost prosící móda.

    Zdroj: Business of Fashion, Time, NSS Magazine, YouTube, Instagram, Reuters

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Quiet Luxury není revoluce, ale pomíjivý trend. Většina milovníků módy na něj nedosáhne

    Sociální sítě i média zaplnily články popisující „quiet luxury“, v překladu tichý luxus. Nejkvalitnější módní značky i známé osobnosti totiž čím dál častěji popularizují elegantní, jednoduché a nenápadné kousky. Odvracejí se tak od křiklavějšího a vyzývavého stylu spojeného s bohatstvím. Jedná se o novou kapitolu historie módy, nebo jen rychle prožitý trend?

    Minimalismus, elegance a nenápadnost v poslední době vyhrávají nad extravagantním luxusem, křiklavými barvami a honosnými materiály. Novináři i uživatelé sociálních sítí si změny povšimli především ve spojení s kostýmy seriálu Succession. V něm jsou hlavní postavy z nejbohatší vrstvy společnosti oblečené do luxusních, ale zdánlivě prostých outfitů. Znázorňují tak dokonale to, co společnost nyní nazývá „quiet luxury“, tedy tichý luxus.

    Pozornost na sebe nový styl přitáhl také díky herečce Gwyneth Paltrow a jejímu nedávnému vystoupení u soudu. Dorazila na něj totiž v jednoduchých, avšak většině společnosti nedostupných kouscích. Reflektovala tím také nejnovější kolekce luxusních značek, jako jsou Gucci, Saint Laurent, Balenciaga nebo Givenchy. V nich totiž převládla především jednoduchost a elegance. Sociální sítě proto zasáhla diskuze o tom, co taková změna znamená.

    Zdroj: Reuters

    I když se může ze současné debaty zdát, že módní svět čeká další revoluce, pravděpodobně tomu tak není. Vlna luxusní jednoduchosti se nejspíše stane pouze dalším krátce prožitým trendem. Důvodů pro takové tvrzení je hned několik. Nedá se například rozhodně tvrdit, že loga nejznámějších módních značek skromně ustoupila do pozadí. Spíše naopak, kousky s výraznými nápisy názvů společností jsou i nadále hrdě vystavené na regálech luxusních obchodů.

    Nejbohatší vrstvy své peníze komunikují tajným kódem, loga nepotřebují

    Z nabídky produkty s logy a nápisy nikdy nezmizí mimo jiné i kvůli tomu, že lidé své bohatství rádi ukazují. Chlubit se chtějí především ti, kteří své jmění získali nedávno, nebo alespoň ve světě bohatých nevyrostli. Jak jinak „new money“ světu ukázat, než za pomocí doslova křičícího loga? Lidé patřící do těch nejbohatších vrstev společnosti ovšem takovou potřebu nemají. Své bohatství totiž chtějí dokazovat pouze těm, kteří opravdový luxus poznají na míle daleko.

    Mluví za ně proto samotný materiál, nikoli logo nebo křiklavý nápis. Podobná tichá dohoda existuje mezi bohatými už po staletí. Nyní se ovšem díky zmíněnému seriálu nebo některým slavným osobnostem stala více viditelná i ostatním „smrtelníkům“. Někteří analytikové rovněž poukazují na to, že v době ekonomické krize nechtějí lidé upozorňovat na své bohatství. Nepřejí si přeci objevit se vedle titulků o blížící se recesi v obrovském kožichu a luxusních doplňcích.

    Snaha skrývat své jmění může souviset také se současným diskurzem „eat the rich“. Jedná se o poukazování na obrovský rozdíl mezi nejbohatším procentem společnosti a těmi ostatními. Téma se nedávno objevilo v seriálu White Lotus nebo filmech jako The Menu a The Triangle of Sadness. Ti nebohatší si kvůli němu uvědomili, že být bohatý už tak cool není. Nebo alespoň ne mezi těmi, co si o podobném luxusu nemohou ani nechat snít.

    Kvalitu neobejdete. Střední a nižší třídy si quiet luxury dovolit nemohou

    Ovšem jako v každém jiném případě, i nyní si většinová společnost přeje napodobovat to, co dělají ti nejbohatší. Právě proto se k minimalismu přiklonily také módní společnosti jako Miu Miu nebo Loewe, které jsou jinak známé více opulentními a extravagantními návrhy. Jedná se zkrátka o trend, který si přejí posunout o něco níže po své hierarchii zákazníků. Firmy jako Prada, Celine, Loro Piana, Brunello Cucinelli nebo The Row ale podobný styl považují za jádro své tvorby už dlouhodobě.

    Tentokrát je však pro mainstreamové milovníky módy o něco těžší luxusní trend následovat. Jeho podstatou je totiž to, že se nedá obejít. Kvalitní materiály jako kašmír nikdy svetrem ze Zary nebo Reserved nahradit nedokážete. Výsledkem by byl look připomínající každodenní průměrný outfit. Takovým stylem fanoušci módy nikoho neohromí. Vyplatí se jim proto raději našetřit na kabelku s logem, která alespoň všem jasně ukáže, co si mohou v módním světě dovolit.

    Quiet luxury je tedy pouze trend, který není inovativní, ani nečekaný. V minulosti jeho éru móda zažila například v 90. letech minulého století nebo v důsledku recese v roce 2008. Nejbohatší vrstvy společnosti, pyšnící se takzvanými „old money“, se v podobném stylu zase oblékají už po dekády. Současný trend proto s největší pravděpodobností brzy pomine. Existuje jen jedna cesta, jak by se mohl milovníkům módy hlouběji vepsat pod kůži.

    Spojený je totiž také s udržitelností a vyšší kvalitou. V tváří tvář recesi si někteří zákazníci přejí méně utrácet a nakupovat raději kousky, které jim vydrží několik let a nerozpadnou se po prvních dvou praních. Logicky proto také investují do elegantních a nestárnoucích outfitů, které zároveň odrážejí současné looky některých celebrit. Součástí módního průmyslu však ale budou vždy oba světy. Tedy jak tichá a pouze znalcům přístupná, tak křiklavá a o pozornost prosící móda.

    Zdroj: Business of Fashion, Time, NSS Magazine, YouTube, Instagram, Reuters

    ― Reklama ―

    Je rapper EsDeeKid herec Timothée Chalamet? Konspirační teorie nabírá na obrátkách

    Internet pracuje ve zvláštním rytmu. Chvíli sklouzává k absurditě, chvíli k fascinující přesnosti. Nejnovější virální konspirační teorie přiřazuje Timothéeho Chalamet k anonymnímu rapperovi EsDeeKid, hvězdě současné britské scény. Oba spojuje záhadná aura, stejné oči a schopnost přitahovat pozornost milionů. Trend se rozvíjí rychlostí, která připomíná spíše kulturní experiment než klasický bulvární příběh. Vzniká tím fenomén, jenž si nárokuje vlastní místo v digitálním panoptiku.

    Móda v kostce: Zemřela designérka Pam Hogg a Jacquemus má první skiwear řadu

    Zemřela skotská návrhářka Pam Hogg, jež oblékala Kate Moss, Kylie Minogue i Rihannu. Jonathan Anderson odhalil první vizi pánské kolekce pro podzim roku 2026 a Jacquemus společně s Nike představil svou první skiwear řadu. Gucci zamíří se svou příští cruise kolekcí do New Yorku a společnost EssilorLuxottica je připravená odkoupit podíl značky Giorgio Armani.

    Kim Kardashian dělí internet. Vynesla kontroverzní Birkin bag ze sloní kůže

    Kim Kardashian se v seriálu All’s Fair objevila s kabelkou Birkin, která dle znalců pochází z kůže afrického slona. Luxusní svět okamžitě vytvořil dva tábory. Na jedné straně stojí hlasití kritici, na druhé fascinovaní sběratelé. Elephant Leather Birkin patří k nejvzácnějším kabelkám Hermès, jejichž výroba však skončila před několila dekádami. Sociální sítě se po odvysílání epizody změnily v jeviště, kde vedle morálního rozhořčení roste posedlost cenovkou a investičním potenciálem.

    Vánoce očima Burberry. Daniel Lee vyměnil trenčkoty za stromeček

    Luxusní hotel Claridge's v srdci Londýna tradičně vkládá výzdobu svého vánočního stromečku do rukou důležitého jména módní scény. Letos dle vlastní vize proměnil sváteční dekorace kreativní ředitel Burberry Daniel Lee. Jednotlivé ozdoby odkazují na dlouholetou tradici značky, zatímco ikonický kostkovaný vzor pohltí zbytek luxusního interiéru hotelového lobby.

    Zima se neúprosně blíží. Jak se stát ledovou královnou letošní sezóny?

    Pomalu nám venku přituhuje a všichni už oprašujeme kabáty a kožichy na letošní zimu. Pokud chcete vládnout sněhovému počasí, zapomeňte na minimalismus a šeď. Prosviťte mráz a tmu třpytem, metalickými tóny, zvířecími vzory a elegancí hodné královny. Ať už si zvolíte look městské bohyně, nebo princezny mrazu, nebojte se svého půvabu a síly vlastního stylu.

    Móda v kostce: Swarovski rozzářil Paříž a Marty Supreme má merch

    Značky vítají Vánoce pomocí kampaní, ale i speciálních výloh či pop-upů. Výjimkou není ani společnost Swarovski, jež letos rozsvítila Avenue des Champs-Élysées. Louis Vuitton oznámil, že cruise kolekci pro rok 2027 odhalí v New Yorku. Dr. Martens a Marc Jacobs revidují Kiki Boot a Nike servíruje polívku v Číně. Timothée Chalamet vydal merch k filmu Marty Supreme.

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Vypráví 150 let historie módního domu

    Vydavatelství Assouline ve spolupráci s Louis Vuitton uvádí knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módního domu od jeho založení až po současnost. Autor Arthur Dreyfus zpracoval 406 stran a 320 obrazových materiálů do formy vizuální kroniky značky, jež definuje francouzský luxus. Předmluvu napsal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha již vyšla a okamžitě se stala jedním z nejdiskutovanějších titulů letošní módní knihovny.

    Luxury Insights: Sen pouště na obzoru. Saúdská Arábie plánuje první luxusní vlak

    Saúdská Arábie posouvá hranice lokálního luxusu. Koncem příštího roku přivítá svůj první luxusní vlak s názvem The Dream of the Desert. Na cestě dlouhé až 1300 kilometrů představí klenoty země, a to jak za okny, tak uvnitř vytříbeného interiéru. Veřejnost koncem října dostala možnost spatřit první návrhy exkluzivního projektu slibujícího nezapomenutelné zážitky.

    Dialog dvou velikánů. La Galerie Dior pohostí tvorbu Azzedine Alaïa

    La Galerie Dior vzdává hold jednomu z největších jmen módního světa. Od středy 19. listopadu zpřístupní výstavu Azzedine Alaïa's Dior Collection, jež připomíná odkaz věhlasného tuniského návrháře. Designér proslul nejen svými bodycon róbami, ale i vášní pro sběratelství vysoké módy. Značnou část jeho sbírky pak tvořily právě návrhy z dílny samotného Christiana Dior.

    Valentino Rockstud se vrací. Uspěje řada i mimo šatníky poběhlic z Prahy 1?

    Podpatky Valentino Rockstud se nečekaně objevily v teaseru Ďábel nosí Pradu 2 a na pár sekund ovládly internet. Detail, který kdysi symbolizoval italskou představu o okázalém luxusu, získává nový popkulturní moment. Značka i film pracují s obuvnickým dramatem, díky němuž získává Rockstud čerstvý impulz. Vizuální síla traileru připomíná, že pro Valentino typické kování není zatraceno, jak se v posledních letech mohlo zdát. Otázka však míří jinam. Co tenhle návrat udělá s jeho pověstí v módním mini světě Praha 1?

    Darujte nadčasový klenot. Pánské hodinky ovládá retro i tradice

    Nabídka pánských hodinek letos na Vánoce překračuje hranice obvyklého dárku. Vedle kultovních jmen, jako je Audemars Piguet nebo Breguet, stojí Tissot, Citizen či Casio. Značky, které dokazují, že i rozumná investice může mít špičkový design a charisma. Trendy ukazují dvě linie. Návrat k tradičním "maskulinním" hodinkám a fascinaci digitální retro estetikou. Ať už jde o titanové chronografy, mramorované ciferníky, nebo ručně rytá loga, letošní výběr má společný cíl. Udělat z času zážitek.

    Elie Saab rozšiřuje působení. Navrhne design tryskáče Bombardier

    Luxusní značka Elie Saab zkoumá nové vody. Módní dům známý především pro své dechberoucí haute couture kolekce již dříve okusil navrhování exkluzivních rezidencí, hotelů nebo jacht. S nejnovějším projektem se ovšem podívá až do oblak. Navrhne totiž interiér tryskáče z dílny společnosti Bombardier. Design modelu Global 8000 hodlají společně odhalit příští rok.

    TikTok Highlights: Sociální síť pohltila obsese „peptide stacking“

    Milovníci wellness a fitness tipů na platformě TikTok podlehli nové vášni. Tentokrát mezi sebou sdílejí metodu přezdívanou "peptide stacking". Jedná se o kombinace peptidů, od nichž si slibují rychlejší spalování tuků a regeneraci po posilování nebo více energie. Virální trik však nepodporují relevantní ověřené studie a odborníci proto radí se mu raději obloukem vyhnout.

    Z módy rovnou na talíř. Retro jídlo oslavuje svůj návrat

    Na stolech se znovu lesknou stříbrné podnosy, v koktejlových sklenkách tančí červené třešně a plátky okurky se stáčejí do spirál, jako by chtěly vyprávět příběh elegance minulých dekád. Gastronomie objevuje půvab retra. Ne jako nostalgii, ale staronový styl luxusu. V době minimalistických menu se vrací šarm opulentních receptů, které slaví detail, barvu i rituál.

    Trendy kabelky mažou hranice soukromí. Jaro 2026 definuje zranitelnost

    Příští jarní a letní sezóna působí na pozadí usychajícího listí a neoblomného chladu jako na míle vzdálená. Módní svět má přesto již nyní jasno, co ji definuje. Poslední vlna světových týdnů módy promluvila jasně, soukromí posouvá své hranice. Návrháři odhalili otevřené kabelky, často jen s jedním uchem, jež reflektují bouřlivou dobu a lákají svou zranitelností.

    Dior bloudí v magickém labyrintu. Módní dům vítá letošní Vánoce

    Sváteční atmosféra dolehla i na módní dům Dior. Značka koncem minulého týdne odkryla letošní téma vánoční kampaně. V Paříži navíc slavnostně odhalila výzdobu rodného domu Dior na 30 Avenue Montaigne. Jeho výzdoba odkazuje na nejnovější cruise kolekci, kterou ještě návrhářka Maria Grazia Chiuri představila v tajemných římských zahradách Villa Albani Torlonia.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―